آمار عجیب مرگ و میر سایگاها در بهار گذشته

در تابستانی که گذشت 60 هزار عدد از سایگا های ساکن قزاقستان (که با نام کل سکایی نیز شناخته می شوند) در دوره ای 4 روزه جان خود را از دست دادند. این رقم در ماه می سال جاری میلادی به 120 هزار رسید؛ اما بنا بر گزارش ها حداقل تعداد کشته شدگان این سایگاها در بهار گذشته 211 هزار عدد است.

زمانی که یکی از این سایگاها مریض می شد در ظرف چند ساعت جان خود را از دست می داد و پس از آن به ترتیب تمام گله از بین می رفت. بنابر نظر دانشمندان این پدیده از نظر بیولوژیکی اصلا طبیعی نیست.

کارل زیمر در گزارشی به شرح این واقعه عجیب در حیات وحش می پردازد. در نشستی که با تازگی در ازبکستان انجام گرفته است تعداد کشته شدگان این دوره دو برابر چیزی که تصور می شد اعلام شده است. در این کنفرانس فرضیه هایی نیز درباره علت نابودی این بزهای کوهی نادر بیان شده است. یکی از فرضیات مطرح شده در این زمینه را می توان آب و هوای غیر عادی و طوفانی بهار گذشته دانست.

بروز این تغییرات آب و هوایی غیر منتظره را نیز می توان به عنوان یکی از اثرات تغییرات آب و هوایی کره زمین دانست. به هر حال آب و هوای طوفانی یاد شده سیستم ایمنی سایگا ها را در برابر باکتری های بی خطر ضعیف تر کرده است. در چنین شرایطی این باکتری ها به یک باره شروع به تکثیر شدن کرده اند و بدن میزبان دچار مسمومیت باکتریایی شده و از بین رفته است.

شواهد یافت شده و بررسی های موجود نشان دهنده این بود که زمانی که یکی از این سایگاها مریض می شد در ظرف چند ساعت جان خود را از دست می داد و پس از آن به ترتیب تمام گله از بین می رفت. بنابر نظر دانشمندان این پدیده از نظر بیولوژیکی اصلا طبیعی نیست.

کالبد شکافی های انجام گرفته بر روی اجساد این سایگاها حاکی از خونریزی داخلی در بدن انها بود و آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های خون آنها نیز نشان دهنده عفونت باکتریایی حاصل از باکتری هایی به نام های Pasteurella multocida و Clostridium perfringens بوده است. همان طور که ذکر شد این باکتری ها معمولا بی خطر بوده و در بدن اکثر حیوانات یافت می شوند اما در برخی موارد از جمله مورد یاد شده می توانند منجر به مرگ حیوان شوند.

لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که تغییرات آب و هوایی سریع موجب فعالیت بیش از حد باکتری ها و پاتوژن ها در بدن حیوانات شده و در نهایت منجر به مرگ آنها می شود. سابقا در سال 1988 میلادی 73 درصد از این گونه از بزهای کوهی به صورت ناگهانی از بین رفتند. در آن زمان نیز علت مرگ این حیوانات باکتری Pasteurella شناخته شده بود.

دانشمندان پیش بینی کرده اند که اگر این روند مرگ میر در بین این گونه از بز کوهی همچنان ادامه داشته باشد و آنها نتوانند خود را با تغییرات آب و هوایی ناگهانی وفق بدهند قطعا نسل آنها منقرض خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا