کشف راز قطع عضو در عنکبوت ها

عنکبوت های گردباف تیره ای از عنکبوت های بزرگ و رنگارنگ هستند. برخی از قابلیت های خوب این عنکبوت ها نظیر خوردن آفت ها سبب محبوبیت این تیره از عنکبوت ها شده است. البته در کنار این قابلیت های مفید، ویژگی های منفی دیگری نیز دارند. این عنکبوت ها گاهی با ساختن تارهای تقریبا نامرئی باعث به دام افتادن جانوران مفید بسیاری می شوند. این عنکبوت ها قادرند طعمه هایی را که اندازه بدن آنها دو برابر اندازه بدن خود عنکبوت ها است را نیز بخورند. با این وجود گاهی طعمه هایی که به دام می اندازند سمی هستند.

عنکبوت ها نیز نه تنها عضو خود را قطع می کنند بلکه درد را به همان شکلی که انسان تجربه می کند نیز متحمل می شوند.

این طعمه ها معمولا برای این دسته از عنکبوت ها خطر ساز می شوند. گاهی آنها توسط طعمه های سمی یا دیگر طعمه های خود گزیده می شوند. گزیدگی معمولا بر روی یکی از پاهای این عنکبوت ها اتفاق می افتد. این عنکبوت ها در پاسخ به گزیدگی پای آسیب دیده را قبل از انتشار سم به سایر اندام های بدن، قطع می کنند.

مارمولک ها را می توان نمونه بارز خود بری اعضای بدن دانست. آنها نیز مانند عنکبوت های یاد شده برای دفاع از خود در برابر نیش حشرات سمی اقدام به قطع اعضای بدن خود می کنند با این تفاوت که خود بری بیش تر در دم این حیوانات رایج است.

برخی از عنکبوت ها نمی توانند پای خود را به موقع قطع کنند و در نتیجه به واسطه ورود سم به بدن خود می میرند بنا بر این نمی توان این پدیده را مکانیزم دفاعی اصلی بدن عنکبوت در برابر مسمومیت دانست. پس چه چیزی باعث قطع اعضای بدن توسط خود این عنکبوت ها می شود؟ گروهی از محققان برای دست یافتن به پاسخ این سوال به آزمایش بر روی عنکبوت ها پرداختند. آنها عنکبوت های یاد شده را با سموم مختلفی مسموم کردند و به این نتیجه رسیدند که هنگامی که عنکبوت ها در برابر هر زهری (مانند زهر زنبور) قرار می گیرند اقدام به قطع عضو مربوطه می کنند ولی در روبرو شدن با برخی از انواع زهر ها به این فرایند روی نخواهند آورد. علاوه بر این پاسخ عنکبوت ها به سایر سموم نظیر سروتونین، هیستامین، فسفولیپاز A2 و ملیتین نیز مشابه بود.

زهر های یاد شده الزاما کشنده نیستند اما اگر به بدن انسان وارد شوند منجر به درد می شوند. پس بنابراین عنکبوت ها نیز نه تنها عضو خود را قطع می کنند بلکه درد را به همان شکلی که انسان تجربه می کند نیز متحمل می شوند. رنجش ناشی از گزیدگی در بین انسان ها و عنکبوت ها مشترک است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا