سلامت روانی در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک

مطالعات گذشته حاکی از آن بود که زنانی که مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک هستند بیشتر در معرض بیماری های روانی مانند استرس و افسردگی هستند. اکنون، مطالعه ای جدید نشان می دهد که برهم خوردن تعادل هورمونی پیش از تولد می تواند باعث بروز این قبیل مشکلات در این بیماران شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک polcystic ovary syndrome PCOS شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری است. نام گذاری این سندرم به دلیل وجود تخمدان‌های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک (در اغلب زنان مبتلا و نه در همه) است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است.

زنان مبتلا به این بیماری علایم شایعی مانند اختلالات قاعدگی (الیگومنوره)، علایم هیپرآندروژنیسم مانند پرمویی (هیرسوتیسم) و آکنه، ریزش مو و نازایی دارند. بیماران در معرض عوارض جدی مانند افزایش خطر سرطان ﺁندومتر و پستان، دیس‌لیپیدمی، هیپرتانسیون، بیماری‌های قلبی وعروقی و دیابت هستند. شیوع چاقی و دیس‌لیپیدمی در مبتلایان به PCOS بیشتر از زنان سالم می‌باشد. ۴۰ درصد زنان مبتلا، دچار چاقی مفرط و ۷۵ درصدشان نازا هستند. این بیماری تقریباً در ۶ تا ۱۰ درصد همه زنانی که در سنین باروری هستند، دیده می‌شود.

قاعدگی‌های نا منظم، رشد موهای زاید، جوشهای پوستی (آکنه) و چاقی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشاهده می‌شود. این عارضه می‌تواند در نوجوانی با دوره‌های قاعدگی نا منظم مشخص گردد یا اینکه بعدها به دنبال افزایش وزن یا مشکل در باروری تشخیص داده شود. علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز ناشناخته است. تشخیص زودهنگام و شروع درمان می‌تواند به پیشگیری عوارض طولانی مدت آن مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته کمک کند.

سرپرست گروه تحقیقاتی، دکتر الیزابت استنر- ویکتورین از انستیتو کارولینسکا در سوئد و همکارانش نتایج یافته های خود را در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رساندند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری است.

براساس گزارشات، 60% زنانی که مبتلا به PCOS هستند حداقل یک مشکل روانی مانند افسردگی، استرس، اختلال در تغذیه و یا حتی خودکشی دارند. این بیماری ها در اثر بالا رفتن هورمون های مردانه در خون افراد بیمار اتفاق می افتد. تستوسترون، که از مهم ترین هورمون های مردانه به شمار می رود قسمتی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که احساسات و رفتارها را کنترل می کند. 

http://www.medicalnewstoday.com/articles/301822.php

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. من 2 سال pco بودم دکتر زنان رفتم یه دارویی معرفی کرد گیاهی به اسم ساپوژکس من 10 روزه جواب گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا