وقوع سریع فرایند تکامل در مرغ ها

واژه "تکامل" معمولا یادآور تصاویری از انسان نما های اولیه در علفزار ها و روند تغییرات بسیار آرام آنها تا انسان مدرن امروزی است. بسیاری از این تصاویر به دوران باستان تعلق دارند؛ اما به تازگی تحقیقی که توسط محققان دانشگاه آکسفورد بر روی مرغ ها انجام گرفته، مشخص شده است که روند تکامل آنها ممکن است بسیار سریع تر از آنچه انتظار می رود به پیش برود.

گریگر لازسن، از دانشگاه اکسفورد، در این باره بیان کرد: «مشاهدات ما حاکی از این بود که تکامل همیشه به سرعت اتفاق می افتد. ولی گرایش انسان به ندیدن این تکاملات بیش تر از دیدن آنها است زیرا اصولا ما تکامل را در بازه های زمانی بسیار طولانی اندازه گیری می کنیم.» محققان برای انجام این تحقیق به بررسی دی ان ای میتوکندریایی مرغ های مزرعه پرداختند. از نظر دانش علمی فعلی سرعت تغییرات آرایش دی ان ای میتوکندریایی افراد در هر یک میلیون سال به اندازه دو درصد تغییر می کند.

فرایند مطالعه بر روی دی ان ای میتوکندریایی این مرغ ها تنها 50 سال به طول انجامیده بود و مطابق با تئوری بیان شده نباید تغییری در آنها حاصل می شد. با این وجود دانشمندان در این مدت توانستند دو تغییر را در دی ان ای میتوکندریایی آنها مشاهده کنند.

به این ترتیب دی ان ای این مرغ ها در حال حاضر سرشار از شگفتی است. همان طور که می دانید این آرایه های ژنتیکی تنها از مادر به فرزند می رسد. در چند نمونه نادر این دی ان ای از پدر مرغ به ارث برده می شود. محققان برای مدت ها تصور می کردند که این پدیده بسیار به ندرت اتفاق می افتد اما در حقیقت این پدیده در مورد این مرغ ها رایج تر از چیزی است که تصور می شد.