شناسایی انگل ایجاد کننده سرطان

دانشمندان استرالیایی در پژوهش های جدید خود  یک کرم انگلی سرطان زا را کشف کردند که باعث مرگ ده ها هزار نفر در سال می شود . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، دانشمندان دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) در شمال ایالت کوئینزلند استرالیا در تحقیقات خود دریافتند که فاکتور و عامل رشد سلول ها توسط یک کرم یک سانتی متری آسیایی رودخانه ای که از طریق زخم نفوذ می کند ، دفع می شود . در این مطالعات مشخص شده است که فعالیت این انگل در بدن ، باعث افزایش خطر ابتلای افراد به سرطان کبد (liver cancer) خواهد شد .

قابل توجه است که این کرم انگلی سالانه 26 هزار نفر را در جنوب شرق آسیا می کشد چرا که این افراد بر اساس پیروی از فرهنگ رژیم غذائی این مناطق ، با خوردن گونه های خاصی از ماهی خام ، انگل فوق را به بدن خود وارد کرده و زمینه مناسبی را فراهم می کنند  تا به سرطان مجرای صفراوی (cancer bile duct) دچار شوند .

مایکل اسموت (Michael Smout) از دانشگاه جیمز کوک در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این کشف می گوید : « این کشف می تواند کمک کند تا روش های سریع تری برای بهبود زخم های مزمن مانند زخم های دیابتی ایجاد شود و یا دانشمندان بتوانند واکسنی برای مقابله با این انگل سرطان زا بسازند. »

او در ادامه توضیحاتش می افزاید : « ما معتقدیم که افزایش تعداد بیماری های التهابی مانند دیابت با زخم های درمان ناپذیر مرتبط است . یک عامل قدرتمند التیام زخم به وسیله تکامل انگلی هزار ساله ممکن است باعث افزایش اختلال پروسه های ترمیم زخم در بیماری دیابت و بیماران مسن شده باشد . »

مایکل اسموت تاکید کرد که این انگل می تواند برای چندین دهه در بدن میزبان زنده مانده و زندگی کند پیش از اینکه بیماری سرطان ایجاد شود. در این شرایط ، فرد میزبان به ظاهر سالم است در حالی که حضور و فعالیت این انگل به سلول هایش آسیب می رساند .

لازم به توضیح است که برای ساختن یک واکسن و پیدا کردن روش درمانی مناسب برای مقابله با این انگل در حال حاضر امکان پذیر نیست و باید تحقیقات وسیعی در این زمینه صورت گیرد ،  چرا که دانشمندان در قدم نخست  باید بتوانند به این مساله پی ببرند که چگونه این انگل فرآیند درمان را تحت کنترل قرار می دهد .