گزارش تصویری از شفق قطبی در فنلاند

سینا پرس : شفق قطبی (Aurora) یکی از پدیده‌ های جوی کره زمین است که معمولا در عرض‌ های جغرافیائی نزدیک به دو قطب زمین به وجود می‌ آید . این پدیده  سبب پیدایش نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب می شود که بر اثر بر خورد ذرات باردار خورشیدی و یونیده شدن مولکول‌ های موجود در یونوسفر زمین ایجاد شده  و قابل مشاهده است .

شفق‌ های قطبی ، با نام  شفق ‌های شمالی نیز شناخته می شوند  چرا که اغلب در نیم کره شمالی دیده شده و هر چقدر به قطب شمال نزدیک تر می‌ شویم با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری وجود دارد تا این پدیده مشاهده شود . شفق قطبی از کلمه لاتین (aurora) به معنای سپیده ‌دم و یکی از الهه های رومی (dawn) به همین معنا گرفته شده است . لازم به ذکر است که در قطب جنوب نیز این پدیده رخ می دهد اما فقط در جنوبی‌ ترین بخش عرض جغرافیایی آن قابل مشاهده است .

دانشمندان برای اندازه گیری ارتفاع شفق قطبی از دو نقطه به فاصله چند ده کیلومتر از یکدیگر عکس گرفتند و در نتیجه دریافتند که این پدیده در بلندای سیصد تا هفتصد کیلومتری بالای زمین رخ می دهد .

نورهای قطبی در اثر الکترون‌ هایی که در طول خطوط نیروی میدان مغناطیسی زمین حلقه می‌ زنند ، به وجود می ‌آیند . این حلقه‌ های الکترونی وارد جو زمین ‌شده و درست همانند نور لامپ فلوئورسنت باعث درخشش گازهای رقیقی که در ارتفاعات بالای جو قرار دارند ، می شود.

بر اساس نظر دانشمندان ، این الکترون‌ ها از خورشید منتشر شده  و تعداد آنها بستگی به فعالیت سطح خورشید دارد . وقتی که سطح خورشید خیلی فعال باشد ، نورهای قطبی بیشتری قابل مشاهده هستند . رنگ این پدیده نیز متغییر بوده ولی بیشتر مواقع دارای سایه سبز یا صورتی است .

در سیارات مشتری و زحل نیز قطب‌های مغناطیسی قوی تری وجود داشته و هر دو آنها کمربند تشعشعی بزرگی دارند که باعث می شود تا شفق‌های قطبی در آنها توسط تلسکوپ هابل به وضوح دیده شود . این پدیده در مریخ ، زهره (ناهید) ، اورانوس و نپتون نیز دیده شده است با اینکه سیاره زهره دارای مغناطیس درونی نیست .

تصاویر به نمایش درآمده در این گزارش تصویری ، مربوط به پدیده شفق قطبی در لاپلند (Lapland) در شمال فنلاند است که به تازگی تصویربرداری شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا