کاربرد پزشکی بوتاکس در بیماری های قلبی

پژوهشگران در پی انجام تحقیقات جدید دریافتند که تزریق ماده بوتاکس که یک سم قوی بوده و عمدتا جهت از بین بردن چین و چروک های پوست در عمل های زیبائی از آن استفاده می شود ، می تواند در تنظیم ضربان قلب موثر باشد . بر پایه این تحقیقات ، تزریق مقدار مشخصی بوتاکس به بافت چربی اطراف قلب پس از انجام برخی از عمل های جراحی ، می تواند موجب منظم شدن ضربان قلب بیمار شود .  گفتنی است ماده موسوم به سم بوتولینیوم Botulinum toxin ماحصل فعالیت نوعی باکتری موسوم به Clostridium botulinum است . در همین زمینه پرفسور جاناتان . اس . استینبرگ Jonathan S. Steinberg از اعضای این تیم پژوهشی و استاد و پزوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه روچستر University of Rochester اعلام کرد : " زمانی که مقدار کمی از سم بوتاکس وارد بافت عضلات می شود ، مسیرها انتقال سیگنال های عصبی را از کار انداخته و این عمل موجب عدم انقباض بافت های عضله خواهد شد . " از سوی دیگر باید توجه داشت که عارضه موسوم به Atrial fibrillation که در بین پزشکان با عنوان AFib نیز شناخته می شود یک ناهنجاری در ضربان قلب محسوب می شود که می تواند موجب لخته شدن خون ؛ سکته ، از کار افتادن قلب و سایر عوارض قلبی شود .

جاناتان . اس . استینبرگ  که علاوه بر فعالیت های پژوهشی فوق الذکر ، مدیریت موسسه پژوهشی ضربان قلب Arrhythmia Institute در Valley Health System in Ridgewood واقع در نیوجرسی را بر عهده دارد ، درباره این موضوع اعلام کرد : " شواهد پزشکی نشان می دهد که در حدود یک سوم افرادی که تحت انجام جراحی های موسوم به bypass surgery قرار می گیرند ، عوارض atrial fibrillation در آن ها دیده شده و در معرض خطر بالای ابتلا به عوارض قلبی قرار خواهند گرفت . "

پزشکان  دریافتند افرادی که پس از انجام عمل جراحی قلب ، از ماده بوتاکس استفاده کردند به نسبت سایر افراد که از ماده موسوم به saline که در حال حاضر از آن برای تنظیم ضربان قلب استفاده می شود ؛ دارای ضربان قلب منظم تری بوده و احتمال ابتلا به پدیده اختلال قلبی AFib در آن ها تنها 7 درصد است

عارضه موسوم به Atrial fibrillation همچنین سبب افزایش طول دوره درمانی شده و از این جهت می تواند هزینه های درمان در بیماران را افزایش دهد . گفتنی است پزوهشگران جهت انجام این تحقیقات ، در دو بیمارستان واقع در کشور روسیه اقدام به تزریق سم بوتاکس به  بافت اطراف قلب 60 بیمار که به طور تصادفی انتخاب شده بودند ، کرده و نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار دادند .

در ادامه این تحقیقات ، پزشکان  دریافتند افرادی که پس از انجام عمل جراحی قلب ، از ماده بوتاکس استفاده کردند به نسبت سایر افراد که از ماده موسوم به saline که در حال حاضر از آن برای تنظیم ضربان قلب استفاده می شود ؛ دارای ضربان قلب منظم تری بوده و احتمال ابتلا به پدیده اختلال قلبی AFib در آن ها تنها 7 درصد است در صورتی که این عدد در بین افراد دیگر بالای 30 درصد گزارش شده است .  این بیماران همچنان پس از انجام این مطالعات ، تحت نظر پزشکان قرار داشته و پزوهشگران دریافتند که پس از گذشت یکسال از انجام عمل جراحی ، هیچ اثری از اختلال AFib در بین افرادی که بوتاکس به بافت چربی اطراف قلب آن ها تزریق شده وجود ندارد در حالی که این رقم در سایر افراد به میزان 27 درصد گزارش شده است . شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی AssociationJournal Circulation: Arrhythmia and Electrophysiology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا