آغاز هفته سلامت گوارش با موضوع "سوزش سردل"

دکتر فریبرز منصور قناعی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان بمناسبت هفته سلامت گوارش اظهار کرد: انجمن ملی گوارش ایران هرساله 1 تا 8 خرداد را به نام هفته سلامت گوارش نامگذاری کرده است که امسال این هفته با موضوع "سوزش سردل" نامگذاری کرده است.

رییس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارشی استان گیلان رفلاکس یا پس‌زدن شیره معده به داخل مری را بیماری شایع دانست و گفت: براساس آمار موجود بین 10 تا 25 درصد مردم در ایران حداقل هفته‌ای یک مرتبه دچار علایم رفلاکس می‌شوند.

وی ترش‌ کردن و سوزش سردل یا زیرجناغ سینه را از مهم‌ترین علایم رفلاکس عنوان کرد و افزود: بیماری رفلاکس بیماری آزاردهنده است اما بیماری خطرناکی نیست.

وی با بیان اینکه علت بیماری رفلاکس به درستی مشخص نیست یادآور شد: فشارهای عصبی، غذاهای تند و تیز و پر ادویه، غذاهای بسیار چرب، غذاهای فوری و سس‌های مصرف شده در آنها، میوه‌های ترش مانند پرتقال و نارنگی ترش، انار ترش و کیوی نارس، پرخوری، نوشابه‌های گازدار، چای مانده و غلیظ، قهوه و شکلات، لباس‌های تنگ، دراز کشیدن بلافاصله از خوراک خوردن از دیگر مواردی است که باعث بروز علائم رفلاکس یا تشدید آنها می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به رفلاکس در بیشتر اوقات نیاز به مصرف دارو دارند اضافه کرد: در بیش از نیمی از موارد لازم است دارو برای مدت طولانی(حتی سالها) مصرف شود.

به گزارش ایسنا، رییس مرکز تحقیقات و بیماری‌های گوارشی استان گیلان با بیان اینکه بیماری رفلاکس فرد مبتلا را مستعد ابتلا به سرطان نمی‌کند خاطرنشان کرد: بیماری رفلاکس می‌تواند همراه با سایر بیماری‌های گوارشی شایع مثل زخم‌های معده و اثنی‌عشر و به خصوص روده تحریک‌پذیر باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا