کشف قدیمی ترین نمونه باکتری طاعون

گروهی از پژوهشگران و دانشمندان دانشگاه کپنهاگ University of Copenhagen که تحت سرپرستی اسکه ویلرسلف Eske Willerslev در حال مطالعه بقایای استخوانی انسان های پیش از تاریخ هستند ، موفق به شناسائی نوعی باکتری موسوم به Yersinia pestis در دی ان ای یک اسکلت متعلق به دوره برنز شدند . این باکتری ؛ عامل اصلی ایجاد بیماری کشنده طاعون به شمار می رود .

گفتنی است پژوهشگران پیش از این به درستی نمی دانستند که این باکتری چگونه می تواند عامل ایجاد طاعون همه گیر در شهر آتن در حدود 2 هزار 500 سال پیش شده باشد و همچنین بر اساس گزارش های تاریخی در قرن دوم میلادی نیز یک طاعون گسترده در شهر آنتونین Antonine رخ داده بود ولی تا به امروز هیچ نمونه ای از این باکتری با قدمت بیش از یک هزار و 500 سال کشف نشده بود .

گفتنی است در این مطالعات ، علاوه بر اسکه ویلرسلف ، پژوهشگری به نام کریستین کریستانسن Kristian Kristiansen از دانشگاه گوتنبرگ University of Gothenburg نیز حضور داشته و نتایج مطالعات این تیم تحقیقاتی حاکی از وجود مهاجرت های بزرگی در جوامع انسانی ساکن در اروپا و آسیا در دوران برنز است که عامل اصلی آن بروز بیماری همه گیر طاعون گزارش شده است . 

در همین زمینه مورتین آلنتوفت Moreten Allentoft از اعضای ایم تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه کپنهاگ در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد : " این احتمال وجود دارد که مهاجرت های انجام شده در دوران برنز ، با هدف فرار از این بیماری کشنده صورت گرفته است و مردم در تلاش برای ساخت دوباره کلنی های جمعیتی خود بوده و به همین دلیل به جستجوی مناطق جدید می رفتند . اما این بیماری در بسیاری از نقاط همراه آن ها بوده و تلفات سنگینی به این جوامع وارد می کرده است . سوالی که در اینجا مطرح است ، این مساله محسوب می شود که آیا این افراد خود ناقل این بیماری بوده و این بیماری در روزگار پیش از تاریخی به این شکل وجود داشت ؟ "

در خاتمه گفتنی است که این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود دریافتند که جهش در دی ان ای باکتری فوق الذکر و عامل ایجاد کننده طاعون در طول زمان نشان می دهد که این عامل از طریق یک پاتوژن موجود در پستانداران و احتمالا از طریق کک منتقل شده است و آغاز این رویداد در هزاره نخست پیش از میلاد تخمین زده می شود که شاهد بروز و شیوع طاعون های بدخیم هستیم .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا