با ورزش به جنگ آسم بروید

بیماری آسم که یکی از بیماری های تنفسی محسوب شده و افراد مبتلا به آن با مشکلات متعددی که ناشی از این بیماری است دست و پنجه نرم می کنند ، می تواند تمامی زندگی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار داده و تاثیرات نامطلوبی بر نحوه و کیفیت زندگی افراد بگذارد . پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد که انجام برخی ورزش های هوازی و ایروبیک می تواند تاثیراتی بسیار مثبتی در بیماران مبتلا به آسم داشته و  ضمن کنترل آن ، عوارض و تبعات منفی این بیماری را کاهش دهد .

در این پژوهش ها که در دانشکده پزشکان قفسه سینه آمریکا American College of Chest Physicians  انجام شده است ، پژوهشگران از بیماران داوطلب شرکت در این تحقیقات که همگی به آسم مبتلا بودند در خواست کردند که به مدت 12 هفته به انجام تمرینات ویژه ورزشی هوازی و ایروبیک بپردازند . پژوهشگران پس از طی این مدت تمرینی دریافتند که شرایط بیماری در این افراد بسیار بهبود یافته و بیماران قادر به کنترل بهتر عوارض این بیماری هستند .

لازم به توضیح است که پزشکان و محققان این پروژه مطالعاتی با آنالیز اطلاعات و آمار دریافت شده از این بیماران پس از طی دوره 12 هفته ای ورزش درمانی ، مشاهده کردند که میزان بهبود کنترل آسم در افراد بیمار به میزان 0.5 decrease in ACQ افزایش داشته و میزان بروز حملات تنگی نفس و رخ دادن عارضه short-acting bronchodilator در حدود سه برابر نسبت به دفعات رخ داده در طول یک هفته ، کاهش داشته است .

شایان ذکر است که این نوع درمانی پیشنهاد شده توسط پژوهشگران آمریکائی که به عنوان یک روش درمانی مکمل در کنار درمان داروئی متداول ارائه شده است ، علاوه بر تاثیرات مستقیم فوق الذکر بر عوارض ناشی از آسم ، سبب کاهش نشانه های افسردگی رایج در این بیماران نیز شده است . بر این اساس ، میزان افسردگی بیمارانی که در این پروژه درمانی شرکت داشتند ، پس از پایان مدت زمان مورد نظر ، به میزان چهار نقطه در نمودار واحد BDI-II تنزل داشته است .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی Chest   منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .