گزارش آنالیز نمونه خون 600 ساله

پژوهشگران در حال بررسی و آزمایش نمونه های خون کشف شده از ابزارهای شکار و جنگ مربوط به 600 سال پیش در آمریکای جنوبی هستند . بر این اساس پرودنس رایس Prudence Rice و ناتان میسنر Nathan Meissner از مرکز تحقیقات باستان شناسی دانشگاه ایلینوی جنوبی Archaeological Investigations at Southern Illinois University در حال بررسی نمونه های خون کشف شده روی بدنه دو سرنیزه ساخته شده از جنس سنگ ابسیدین هستند . لازم به توضیح است که این سرنیزه های سنگی بخشی از 108 سرنیزه ای هستند که در کاووش های باستان شناسی انجام شده در پنج محوطه متعلق به مایا ها در منطقه پتین مرکزی central Petén region در کشور گواتمالا کشف شده بود .

بر اساس مطالعات انجام شده ، تمامی این سرنیزه ها به دوره زمانی بین سال های 1400 تا 1700 میلادی تعلق دارند . بررسی های انجام شده روی یکی از تیغه های سنگی فوق الذکر که از محوطه متعلق به یک معبد باستانی در زکپتین Zacpetén کشف شده است ، نشان می دهد که روی این تیغه ساخته شده از ابسیدین ، خون انسان وجود داشته و احتمالا از این تیغه برای بریدن لاله گوش ، زبان و بخش های دیگر افراد قربانی  در مراسم آئینی  استفاده می شده است .

رایس در این رابطه اعلام کرد : " بیشتر پژوهشگران بر این نکته اذعان دارند که این گونه قربانی کردن در بین فرهنگ های آمریکای باستان رایج بوده و این مردم ؛ آن را برای خوشنودی خدایان خود لازم می دانسته اند . "

گفتنی است نمونه دیگر مطالعه شده از این سلاح ها که در آن خون انسان کشف شده است ، در یک خانه واقع در  داخل استحکامات زکپتین کشف شده و پژوهشگران اعتقاد دارند که احتمالا فردی با این سلاح مجروح شده و به خانه اش پناه آورده و تیغه را از بدن خود در آورده و ان را به دور انداخته است .

در خاتمه لازم به ذکر است که پژوهشگران در بررسی های خود ضمن آنالیز مواد باقی مانده در این سرنیزه ها دریافتند که روی بیست نمونه دیگر ، بقایای خون جوندگان ، خرگوش ها و گربه سانان بزرگ وجود دارد .