مطالعه ژنتیکی منشا نخستین سگ سانان

بر اساس یافته های دانشمندان ، سگ ها یکی از نخستین حیواناتی هستند که توسط انسان اهلی شده و برای هزاران سال در کنار انسان ها زندگی کرده اند . به تازگی دو پژوهشگر به نام های لورا . ام . شانون Laura M. Shannon و آدام بویکو Adam Boyko از دانشگاه کرنل Cornell University با همکاری تیمی از دانشمندان بین المللی به مطالعه و بررسی ژنتیکی سگ ها پرداخته و اعلام کردند که نخستین سگ های اهلی شده و نزدیک ترین اجداد سگ های امروزی ، برای نخستین بار در مناطقی از آسیای مرکزی اهلی شده اند .

لازم به توضیح است که پیش از این دانشمندان اعتقاد داشتند نخستین محلی که سگ ها در آن اهلی شده اند ، مناطقی از خاور میانه ؛ شرق آسیا و اروپا بوده است . این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود به بررسی هسته دی ان ای و دی ان ای های استخراج شده از کروموزوم Y و میتوکندی دی ان ای 4 هزار و 676 سگ مختلف از 161 نژاد مجزا پرداخته و همچنین اطلاعات ژنتیکی و دی ان ای 549 سگ روستائی که در گروه های نژادی فوق قرار نداشتند نیز در تحقیقات فوق ، مورد مطالعه قرار گرفت . پژوهشگران همچنین در بررسی های خود به مطالعه سگ های شکارچی موجود در 38 کشور مختلف جهان نیز اقدام کرده و با توجه به اطلاعات کسب شده ، به منشا نخستین سگ اهلی شده در جهان پی بردند .

آدام بویکو در مورد نتایج به دست آمده از این پروژه مطالعاتی اعلام کرد : " در حقیقت ما با بررسی نمونه های مختلف سگ ها در مناطق مختلف جهان ، قادر به مطالعه ریزبینانه ای در تنوع نژادی و گونه های سگ ها شدیم . "

وی با تاکید بر این موضوع اعلام کرد : " می پیشنهاد می کنم دور بعدی این مطالعات با تمرکز بر مطالعه و بررسی بقایای سگ سانان کشف شده در کاوش های باستان شناسی منطقه آسیای مرکزی ادامه پیدا کند . "

لازم به توضیح است که اگر چه بر اساس این مطالعات جدید ، در بین دانشمندان درباره منشا نخستین و اولین منطقه ای که سگ ها در آن اهلی شده اند اختلاف نظر وجود دارد ولی تمامی مطالعات انجام شده بیانگر این حقیقت است که نخستین سگ سانان در حدود 15 هزار سال پیش اهلی شده اند .

آدام بویکو  در خاتمه توضیحات خود تصریح کرد : " هیچ تردیدی در این مورد وجود ندارد که سگ ها در روزگار پیش از اهلی شدن ، در مناطق نزدیک به سکونتگاه های انسان تردد کرده و از پسماندهای شکار وی استفاده می کردند . این حضور مستمر سبب شد تا رفته رفته این حیوانات با انسان تطبیق پیدا کرده و اهلی شوند اما سوال اصلی اینجاست که این رویداد دقیقا در چه منطقه جغرافیائی از جهان برای نخستین بار رخ داده است . "