بررسی تطبیقی طرح و نقش دو اثر باستانی ایران

در صنایع دستی ایران و جهان، نقوش همواره از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار بوده اند؛ از آثار منقوش بر سفالینه های تمدن های كهن گرفته تا دست ساخته های امروزی نیز شامل این قاعده هستند. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، مزایای دیگری را نیز به همراه داشته و م توانند زمینه ساز پژوهش های دیگر نیز بشوند.

محققان ایرانی در یک پژوهش ویژه به این موضوع توجه داشته و بر آن بوده اند تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرح ها و نقوش منبر مسجد جامع نائین و منبر مسجد جامع سوریان را (كه در قرن هشتم هجری ساخته شده است) را به صورت تخصصی تبیین کند.

به همین منظور نیز این پژوهش با روش توصیفی ـ تطبیقی تدوین شده و در طول انجام آن، مسئولان انجام این پژوهش داده ها را با مطالعات كتابخانه ای و میدانی گردآوری کرده اند. یافته های تحقیق نشان از تشابهات غیرقابل انکاری بین دو نمونه مورد بررسی دارد. این اطلاعات نشان می دهد ساختار كلی طراحی و كتیبه دو منبر از الگویی واحد پیروی می كنند و از نظر طرح و نقش اسلیمی، ختایی و هندسی دارای یك قالب مشترك هستند، اما به لحاظ ظرافت طراحی، همسان نیستند كه، تفاوت های موجود را باید در شیوه و سبك هنرمندان دانست.

منبع: طیبه دهقانی، صمد سامانیان، 1394، بررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نائین و منبر مسجد جامع سوریان. فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، سال ششم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا