واریاسیون نادر در شبكه بازویی

روند تشکیل شبکه بازویی در بدن انسان یکی از موارد حائز اهمیت در ساختار حرکتی محسوب می شود. تا به حال واریاسیون های متعددی در مورد روند تشكیل شبكه بازویی گزارش شده كه تمام آنها از نظر بالینی اهمیت دارند. با این حال جایگاه ویژه ای برای انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود داشته است. در همین راستا نیز یک پژوهش بومی ویژه انجام شده است.

در گزارش انجام شده، یك واریاسیون نادر در مورد موقیعت طناب داخلی شبكه بازویی و شاخه های آن توسط تیم انجام دهنده تحقیق گزارش می شود. این تیم در شرح این تحقیقات این گونه اعلام می کنند که در حین تشریح برای اهداف آموزشی در دانشكده پزشكی، یك واریاسیون نادر در شبكه بازویی در حفره آگزیلای سمت راست مشاهده شد. پس از بررسی بیشتر مشخص گردید كه دو طناب داخلی و خارجی در سمت خارج شریان بازویی قرار گرفته و طناب خلفی در موقعیت طبیعی خود یعنی در خلف شریان واقع شده بود.

هم چنین نتیجه گیری به عمل آمده از این موضوع توسط این تیم پژوهشی به این ترتیب بوده است که آگاهی از این واریاسیون برای آناتومیست ها، رادیولوژیست ها، متخصصین بیهوشی و جراحان جهت تفسیر علایم بالینی و نشانه های غیر قابل توضیح، مهم بوده و می تواند از عوارض احتمالی عمل جراحی پیشگیری كند.

منبع: وحید بیاتی، زینب قنواتی، الهام یونسی، مهتاب مغزی نجف آبادی، 1394، واریاسیون نادر در موقعیت طناب داخلی شبكه بازویی: گزارش یك مورد. مجله علمی پزشكی جندی شاپور، سال چهاردهم، شماره 4 (پیاپی 97).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا