مطالعه شهاب سنگ بزرگ اسپوکی توسط ناسا

تنها چند هفته از کشف خرده سیاره نسبتا بزرگی که با نام اسپوکی Spooky معرفی شده است ،  توسط ستاره شناسان می گذرد و بر اساس محاسبات انجام شده ، اسپوکی که نام علمی آن 2015 TB145 است ، درروز پایانی ماه جاری میلادی ، از فاصله 490 هزار کیلومتری کره زمین عبور خواهد کرد . این مسافت تقریبا یک سوم فاصله بین زمین و ماه محسوب شده و بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، اسپوکی دقیقا راس ساعت 11 و 12 دقیقه به وقت EDT ( منطقه زمانی شرق ایالات متحده آمریکا ) از کنار زمین عبور کرده و خطری از بابت این شهاب سنگ ، کره زمین را تهدید نخواهد کرد .

مطالعات انجام شده درباره این شهاب سنگ نشان می دهد که این جرم آسمانی  دارای ابعادی در حدود 640 متر بوده و سرعت آن نیز بسیار زیاد تخمین زده می شود . به گفته کارشناسان ، پیش بینی می شود این جرم بزرگ آسمانی با سرعتی در حدود 35 کیلومتر در ثانیه از نزدیکی زمین عبور کند که این سرعت بیش از 29 برابر سرعت گلوله های شلیک شده توسط تفنگ است .

لازم به ذکر است که بر اساس آمارهای موجود در مراکز ستاره شناسی جهان ، اسپوکی بزرگترین شهاب سنگی است که در تاریخ علم ستاره شناسی از فاصله ای به این اندازه نزدیک از زمین عبور می کند . بر اساس اعلام ناسا ، پیش از شناسائی اسپوکی ، بزرگترین شهاب سنگی که از نزدیکی زمین عبور کرده بود ، 2004 XP14 نام داشت که در تابستان سال 2006 میلادی از نزدیکی زمین گذشت .

سازمان فضائی ناسا در بیانیه ای رسمی درباره عبور این شهاب سنگ از نزدیکی زمین اعلام کرد : " عبور اسپوکی از نزدیکی کره زمین فرصتی بسیار ایده آل و مناسب برای بررسی و مطالعه این جرم آسمانی محسوب شده و پیش بینی می شود این شهاب سنگ به عنوان بزرگترین شی صبت شده در رادارهای بسیاری از مناطق کره زمین در حافظه تاریخ ثبت شود . "

گفتنی است با توجه به ابعاد این شهاب سنگ ، خبر عدم برخورد آن با کره زمین بسیار خوشحال کننده است زیرا بر اساس اطلاعات موجود ؛ ابعاد اسپوکی یا همان 2015 TB145 ، احتمالا 32 برابر بزرگتر از شهاب سنگی است که در سال 2013 در منطقه Chelyabinsk سیبری سقوط کرده و باعث ایجاد تلفات به هزاران نفر شد .

یکی از کارشناسان فضائی در جمعیت مشاهدات نجوم اسلووه Slooh Community Observatory در این مورد گفت : " در صورتی که این شهاب با زمین برخورد می کرد ؛ نمی توانستیم میزان خسارات وارده را بر اساس استانداردهای بمب اتم بر مبنای کیلو تن محاسبه کنیم . زیرا انرژی ناشی از این برخور بسیار بیشتر از این مقادیر بوده و احتمالا باید برای محاسبه آن از مقیاس مگا تن استفاده می کردیم . خوشبختانه این شهاب سنگ از کنار زمین عبور خواهد کرد . "