بررسی سلامت علمی بسته بندی پنیر

پنیر لیقوان از جمله پنیرهای سنتی پرطرفدار ایرانی است كه به دلیل عطر و طعم فوق العاده از دیرباز مورد توجه عموم قرار داشته است. به دلیل تولید این پنیر از شیر خام وجود میكروارگانیسم های پاتوژن و عامل فساد در آن اجتناب ناپذیر است. لذا هدف از پژوهشی که دانشمندان ایرانی در این زمینه انجام داده اند، كاربرد فیلم های فعال نانوكامپوزیتی حاوی نانورس آلی و نانو ذرات فلزی در پلیمر پلی اتیلن با دانسیته پایین در پنیر لیقوان بوده است

برای انجام آزمایش های مناسب به منظور دست یابی به نتایج مورد نظر این پژوهش ابتدا بسته های پنیر با استفاده از فیلم های نانوكامپوزیت تهیه و در دمای ºC 4 نگهداری شد. آزمون های میكربی و فیزیكی شیمیایی پنیر بسته بندی شده بلافاصله پس از بسته بندی (لحظه صفر) و پس از 7، 14، 21 و 28 نگهداری مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها و نتایج این مرحله نشان داد سرعت رشد باكتری های كلی فرم و استافیلوكوكوس اورئوس در پنیر لیقوان بسته بندی شده در فیلم های نانوكامپوزیتی پلی اتیلن حاوی رس اصلاح شده آلی با فلزات نقره و مس تا 28 روز پس از انبارمانی به صورت معنی داری (p<0.05) كاهش یافت. در صورتی كه این بسته بندی تاثیری بر روند كلی تغییرات باكتری های لاكتوباسیلوس نداشت.

نتایج آزمون مهاجرت نانو ذرات فلزی با توجه به استانداردهای اتحادیه اروپا و اداره دارو و غذای آمریكا بر ایمن بودن استفاده از نانوكامپوزیت های حاوی نانو ذرات فلزی دلالت داشتند. به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که فیلم پلی اتیلنی حاوی نانورس اصلاح شده آلی با نانو ذرات فلزی نقره و مس سبب كاهش باكتری های كلی فرم و استافیلوكوكوس اورئوس و عدم تاثیر قابل توجه بر روند تغییرات كلی فلور میكربی پنیر گردید.

منبع: پریسا عبدالستاری، سیدهادی پیغمبردوست، جواد حصاری، سیدجمال الدین پیغمبردوست، رضا رضایی مكرم، 1394، كاربرد فیلم های نانوكامپوزیت بر پایه پلی اتیلن با دانسیته پایین حاوی خاك رس آلی اصلاح شده با نانوفلزات در بسته بندی پنیر لیقوان. فصلنامه علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران ، سال دهم، شماره 3 (پیاپی 40)