تاثیر عناصر روانشناختی در یادگیری زبان خارجی

اضطراب در كلاس زبان خارجی یكی از متغیرهایی است كه تاثیر بسزایی در یادگیری زبان دارد و به همین دلیل همواره مورد توجه پژوهشگران در حوزه آموزش زبان بوده است. به همین جهت نیز متخصصان ایرانی دست به انجام تحقیقاتی ویژه در این زمینه زده اند. در این پژوهش، رابطه انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب در كلاس زبان فرانسه دانشجویان و رابطه این متغیرها با سن و جنس آنها را توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است.

برای انجام این كار، پرسش نامه های انگیزه پیشرفت هرمنس، هوش هیجانی بار-آن، اضطراب در كلاس زبان خارجی هورویتز و سنجش اضطراب صفت و حالت اشپیلبرگر را به تعداد 87 دانشجوی زبان ارائه شد. هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

شایان ذکر است که یافته های پژوهش نشان دهنده وجود رابطه معكوس معنی دار بین اضطراب در كلاس زبان خارجی با انگیزه پیشرفت (p= -0/001) و اضطراب در كلاس زبان خارجی و هوش هیجانی (p= – 0/007) بوده است. پژوهشگران مسئول این پروژه در پایان، با تحلیل نتایج مطالعه خود به نتیجه گیری کلی در این راستا دست پیدا کرده و اعلام کردند كه سطح هوش هیجانی بالاتر با كاهش میزان اضطراب در كلاس زبان و انگیزه پیشرفت بیشتر با كاهش سطح اضطراب كلاس زبان همراه است.

منبع: محمدرضا فارسیان، ناهید رضائی، سامیه پناهنده،1394، رابطه بین انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب كلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد. مجله جستار های زبانی، سال ششم، شماره 25.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا