مطالعه تاثیر تغییرات آب و هوایی در زوال تمدن ها

مطالعات جدید نشان می دهد که نوسانات آب و هوایی ، ظهور و زوال سرزمین های مکزیک و پرو را تحت تاثیر قرار می داده است .

در همین زمینه داگلاس کنت (Douglas Kennett) از دانشگاه ایالتی پن (Penn State University) ایالات متحده امریکا که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده داشت  ، با همکاری نوربرت مروان (Norbert Marwan) متخصص هواشناسی و آمار از موسسه تحقیقاتی تاثیر آب و هوا پوتسدام (Potsdam Institute for Climate Impact Research) آلمان به جمع آوری اطلاعات و داده های آب و هوایی یک دوره زمانی دو هزار ساله در این منطقه از قاره آمریکا پرداختند . این دانشمندان برای بررسی دقیق این موضوع ، شواهد موجود در یک استالاگمیت غار Juxtlahuaca واقع در مناطق مرکزی مکزیک را مورد توجه و آنالیز قرار دادند . این پژوهشگران در مطالعات خود همچنین دریافتند که  کلاهک یخی موسوم به  Quelccaya در رشته کوه های آند در کشور  پرو ، اطلاعات مفیدی را در ارتباط با تغییرات سالانه بارش و درجه حرارت هوا در بازه زمانی  هزار و هشتصد سال پیش ارائه می کند .

در ادامه ار تحقیقات ،  دانشمندان مذکور اطلاعات و داده های جمع آوری شده را با اطلاعات باستان شناسانه ظهور و زوال سرزمین تئوتیهواکان (Teotihuacán) در امپراتوری تل تک (Toltec Empire) و امپراتوری آزتک (Aztec Empire) مقایسه کردند .

لازم به توضیح است ، تئوتیهواکان (Teotihuacán) مکان باستانی بزرگی در حوزه آبگیر مکزیک بوده که هرم های بزرگی پیش از ورود اسپانیایی ها به قاره آمریکا در آن ساخته شده است .

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که این بخش ها در طول دوره بارش پایدار رشد کردند و در شرایط آب و هوای گرم و نا مناسب ، دچار زوال شدند .

کنت در یک مصاحبه مطبوعاتی در توضیح این فرضیه اظهار داشت :« با اینکه برخی دانشمندان و محققان از فرضیه این که شرایط آب و هوایی پایدار باعث تمرکز سیاسی شده و شرایط آب و هوایی ناپایدار ، سبب بی ثباتی و عدم تمرکز سیاسی و اجتماعی می شده ، حمایت می کنند ، برای روشن شدن کامل این مساله نیاز به اطلاعات اضافی ترتیب زمانی و تاریخی احساس می شود.»