تشخیص سرطان پوست با شمارش خال های بدن

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد افرادی که در بازوی راست خود دارای تعداد زیادی خال بوده و این خال ها از یازده عدد بیشتر است ، در خطر ابتلا به سرطان پوست یا melanoma  قرار دارند . بر اساس این مطالعات ، بررسی و تعیین تعداد خال های موجود در بدن انسان و به ویژه خال های موجود در بازوی راست ، می تواند روشی مناسب جهت شناسائی خطر ابتلا به سرطان پوست در افراد باشد . به باور محققان ، در صورتی که یک فرد به طور متوسط بیش از یک صد عدد خال در سراسر بدن خود داشته باشد نیز ، در خطر بیشتری جهت ابتلا به سرطان پوست قرار دارد . در این پژوهش ها ، اطلاعات مربوط به بیش از 300 فرد دو قلو در بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت . لازم به توضیح است که مطالعات فوق تحت نظر تیمی از پژوهشگران دانشگاه کینگ کالج لندن King’s College London انجام شده و پژوهشگران برای یک دوره زمانی 8 ساله ، اطلاعات گروه بزرگی از مشارکت کنندگان که همه آن را زنان تشکیل می داد ؛ بررسی و ثبت کردند . در این مطالعات ، کلیه اطلاعات مرتبط با خال ها و لکه های پوستی این افراد ، تحت کنترل و مشاهده قرار گرفت .

در ادامه این تحقیقات ، پژوهشگران به بررسی شرایط جسمی و پوست بیش از 400 بیمار مبتلا به سرطان پوست از هر دو گروه جنسیتی زنان و مردان پرداخته و دریافتند بررسی و شمارش تعداد خال های بدن و به ویژه خال های موجود در بازوی راست ، می تواند به عنوان یک عامل قابل اطمینان جهت اطلاع از میزان ریسک ابتلا به سرطان پوست در افراد تلقی شده و مورد توجه قرار گیرد .

گفتنی است پژوهشگران این تیم تحقیقاتی با آنالیز اطلاعات کسب شده از داوطلبان فوق الذکر ، دریافتند شانس ابتلا به سرطان پوست در زنانی که در بازوی راست آن ها دستکم هفت خال وجود دارد ؛ نه برابر بیشتر از افراد عادی بوده و این موضوع برای کسانی که در سراسر بدن خود بیش از 50 خال دارند نیز صدق می کند .  در این مطالعات همچنین مشخص شد که دارا بودن بیش از یازده خال در بازوی راست و یا یک صد خال در سراسر بدن ، به معنی خطر بسیار زیاد ابتلا به سرطان پوست در آن فرد بوده و وی باید در رابطه با انجام تمهیدات پیشگیرانه در زمینه مراقبت از پوست خود هشیار باشد .

در همین زمینه سیمون ریبرو Simone Ribero سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " نتایج این پژوهش ها می تواند تاثیر به سزایی در شناخت افراد مستعد در ابتلا به سرطان پوست و شناسائی و تشخیص زودهنگام این بیماری توسط پزشکان داشته باشد . در حقیقت این روش تشخیص بسیار ساده بوده و تنها با معاینه فیزیکی پوست بدن افراد قابل اجرا است . "

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن ، در آخرین شماره مجله پزشکی امراض پوست با عنوان Journal of Dermatology  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .