پایان تراژدیک زندگی ۲۲ گونه جانوری

بسیاری از گردشگران به این دلیل خود را به باهاماس می رسانند تا از مناظر زیبای آن لذت ببرند اما کم نیستند افرادی که به استخوانهای کشف شده در غارهای این منطقه از جهان هم علاقه دارند.دانشمندان موفق به شناسایی بقایای فسیل شده ۹۵ گونه جانوری در یکی از غارهای باهاماس شده اند که در میان آنها انواع ماهی ها، خزندگان، پرندگان و پستانداران دیده می شود. از این تعداد ۳۹ گونه منقرض شده اند با این حال این پرسش مطرح می شود که انقراض نسل این گونه ها به چه شکل صورت گرفته است؟

دانشمندان در بررسی های خود دریافتند که ۱۷ گونه از این فسیلها (که همگی پرنده  هستند) چیزی درحدود ۱۵ هزار تا ۹ هزار سال پیش منقرض شده اند و این همان دورانی است که تحت عنوان پایان عصر یخبندان مطرح می شود. در پی ذوب شدن یخ های زمین سطح آب اقیانوس ها بالاتر رفت و وسعت بسیاری از جزایر زمین کاهش چشمگیری یافت که در نتیجه آن شمار قابل توجهی از گونه های جانوری منقرض شدند.

اما چه بر سر ۲۲ گونه مهم دیگر کشف شده آمده بود؟ دانشمندان در پاسخ به این پرسش انگشت اتهام را به سوی انسانها نشانه رفته ند. این گونه ها تا هزاران سال پس از پایان عصر یخبندان در یک جزیره کوچک آن هم با منابع طبیعی محدود زندگی می کردند. اما زمانی که انسانها درحدود یکهزار سال پیش پای به آن گذاشتند بساط زندگی این گونه ها نیز برچیده شد.

این داستان غمبار گونه های جانوری ساکن در جزیره  Great Abaco باهاماس است که حالا تنها چند تکه استخوان فسیل شده از آنها باقیمانده  است.

به گزارش مهر، به عقیده دانشمندان، اقداماتی نظیر شکار و آتش سوزی های گسترده در حیات وحش که همگی توسط انسانها انجام می شد به پایانی دلخراش برای گونه های زیستی برجای مانده از هزاران سال پیش در این گوشه از جهان منجر شد.