تشخیص آلزایمر از طریق آنالیز خون

پژوهشگران مرکز نیوجرسی  دانشگاه روآن New Jersey-based Rowan University در حال اجرای پروژه ای تحقیقاتی هستند که هدف اصلی آن تکمیل و ابداع روشی جدید برای تشخیص بیماری آلزایمر در مراحل نخستین و با کمک یک آزمایش خون ساده است . به گفته پژوهشگران ، اهمیت این آزمایش ، امکان کند کردن روند پیشرفت و همچنین احتمال توقف و درمان این بیماری در صورت تشخیص زود هنگام آن است .

گفتنی است پژوهشگران این تیم تحقیقاتی به سرپرستی روبرت ناگل Robert Nagele امیدوارند با تمرکز بر استفاده از آنتی بادی ها خودکار به عنوان نشانگر های زیستی مبتنی بر خون ، احتمال تشخیص و میزان دقت در شناسائی بیماری و مراحل پیشرفت آن را افزایش دهند .

روبرت ناگل در این زمینه اعتقاد دارد ، شناسائی آنتی بادی های خودکار مرتبط با آلزایمر همزمان با شناسائی زودهنگام این بیماری در زمانی پیش از ظهور نشانه های اصلی آن ، می تواند تاثیراتی شگرف در نحوه زندگی و کیفیت سلامت افراد داشته و روند پیشرفت بیماری را کندتر کرده و یا به کلی متوقف کند . وی در این رابطه اعلام کرد : " نشانه های قابل توجهی از مزایای تشخیص زودهنگام این بیماری وجود دارد و در حال حاضر ما می دانیم بسیاری از نشانه هائی که منجر به بروز بیماری های عروقی می شوند ؛ از علائم اصلی و مهم آغاز آلزایمر به شمار می روند . "

شناسائی بیماری در مراحل پیش بالینی و زمانی که بیماری از نظر بالینی قابل تشخیص نشده باشد ، می تواند گامی بزرگ در بهبود شرایط عروقی و سلامت افراد به شمار رفته و به این ترتیب می توان موارد متعددی از جمله رژیم غذائی ، فعالیت بدنی ، کنترل وزن ، فشار خون و سایر موارد مورد نیاز را جهت توقف پیشرفت یا کند کردن بیماری ، شناسائی کرده و تحت کنترل قرار داد .

گفتنی است به اعتقاد پژوهشگران ، این آزمایش خون می تواند علاوه بر تشخیص آلزایمر ، پزشکان را در تشخیص زودهنگام برخی بیماری ها از جمله تصلب شرائین ، پارکینسون و سرطان پستان یاری کند .

بر اساس مطالعات پیشین انجام شده ، در هنگام بروز بیماری آلزایمر ، ساختار مغزی افراد در حدود یکسال پیش از ظهور علائم بیماری شروع به تغییر می کند و کشف و شناسائی این روند تغییر در زمان مناسب ، به بیماران امکان بهره مند شدن از روش های درمانی مناسب و قطعی را می دهد که این موضوع می تواند از عوارض نا خوشایند بیماری که در همه شئون زندگی افراد تاثیر گذار است کاسته و به بهبود شرایط ذهنی بیماران کمک کند .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها با حمایت های مالی موسسه Michael J. Fox Foundation and the Osteopathic Heritage Foundation در حال اجرا است . شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در کنفرانس پزشکی OMED 15 که به تازگی در اورلاندو برگزار شد ، ارائه شده است .