با کودکان خود منطقی باشید

بررسی ها و پژوهش های محققان روان شناسی نشان می دهد که نوع مکالمات پدر و مادرها با فرزندانشان پس از صدمه دیدن فرزند در زمین های بازی و محیط های طبیعی بسیار مهم است چرا که توجه درست و اخطار به موقع والدین به فرزندان کمک می کند تا بتوانند از ایجاد خطرات احتمالی در آینده جلوگیری کنند و یا نسبت به آن ها واکنش درست نشان دهند .

برای نمونه پدر و مادرها می توانند فرزندانشان را از خطرات زیست محیطی اطراف همچون افتادن در شکافی در پیاده رو و یا برخورد با موانعی در مسیر راه رفتن آگاه کنند و با هشدار درست به کودکان کمک کنند تا با دقت بیشتری در محیط اطراف و جامعه ظاهر شده و بتوانند درک درستی از وضعیت های خطرناک و یا خطرهای احتمالی پیدا کنند.

قابل توجه است ، بررسی ها نشان می دهد که والدین هشدارهای لازم را به فرزند دختر به مراتب بیشتر از پسر ارائه می دهند .

به اعتقاد این پژوهشگران ، نوع گفتگوهای پدر و مادر با فرزندشان پس از یک آسیب دیدگی در محیط زیست و یا ارائه هشدارهای لازم در برابر خطرات احتمالی ، می تواند در آینده به جوانان کمک کند تا ارزش ایمنی و سلامت را همچون فرآیند چگونگی ایجاد وجدان در فرد ، درونی کنند .  

جودی پلامترت (Jodie Plumert) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با نوع مکالمات پدر و مادرها با فرزندانشان پس از صدمه دیدن می گوید: « حتی اگر پدر و مادرها احساس کنند که این گفتگوها و یا هشدارها مورد توجه فرزندانشان نبوده و آن ها حرف هایتان را  نشنیده می گیرند ، باز هم به کار خود ادامه دهند چرا که این عمل در طول زمان به فرزندانشان کمک می کند تا در آینده توجه خود را نسبت انجام کارهای خطرناک بیشتر کنند . »

الیزابت او نیل (Elizabeth O’Neal) از دیگر محققان این تیم در این رابطه اظهار داشت: « اما در نهایت ، کودکان در پی به دست آوردن استقلال بوده و برای آن نیاز دارند تا خارج از خانه به کشف جهان اطرافشان و خطرات آن بپردازند.  »

او در ادامه توضیحاتش افزود : « پدر و مادرها نیاز دارند تا راهی مناسب برای آموزش دادن فرزندان خود پیدا کنند تا وی بیاموزد که چگونه در شرایط جدید با خطرات روبرو شده و یا از آن جلوگیری کنند. به نظر محققان ما مکالمات و طرز بیان پدر و مادرها با فرزندانشان یک راه مهم و مناسب برای به نتیجه رساندن این رخداد خواهد بود. »

قابل توجه است ، پژوهشگران در این رابطه تذکر داده اند که والدین نباید تنها به دلیل اینکه فرزندشان با خطر روبرو نشوند و یا از صدمه های وارده از طریق زمین خوردن و غیره جلوگیری کنند ، با فرزندانشان به گفتگو بپردازند و آن ها را از بازی در محیط طبیعی دور نگهدارند. به این معنا که آموزش در کنار مراقبت از فرزند در محیط طبیعی به آگاه شدن فرزندان از خطرات کمک می کند .

بر اساس گفته های جودی پلامترت ، گاهی اوقات پدر و مادرها به اشتباه تصور می کنند که یک کودک می تواند آنچه اتفاق افتاده و یا اینکه چرا چنین اتفاقی رخ داده را به خوبی درک کند و نیازی نمی بینند که این مساله را با فرزندشان مطرح کنند . در حالی که والدین باید در مکالمات مناسب فرزندشان را نسبت به این خطرات آگاه سازند .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روان شناسی کودکان (Journal of Paediatric Psychology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا