ساخت پوست مصنوعی با قدرت لامسه

محققان دانشگاه استنفورد به تازگی به موفقیتی دست یافته اند که ممکن است زندگی افرادی که یکی از اندام های خود را از دست داده اند را تغییر دهد. محققان به تازگی موفق به ساخت جایگزینی برای پوست انسان شده اند که می تواند لمس شدن را حس کرده و اطلاعات حاصل از آن را به سیستم عصبی موجود در بدن انسان ارسال کند.

 دانشمندان بر این باورند که می توان از فناوری هایی از این دست در ساخت پروتزهایی استفاده کرد می توانند به سیستم عصبی مربوط به عضو از دست داده شده متصل شوند. به علاوه افراد هنگام استفاده از این فناوری نه تنها می توانند به لمس کردن اشیا بپردازند بلکه قادر خواهند بود تا میزان فشار مورد نیاز را نیز تنظیم کنند.

به بیان ساده می توان این فناوری را این گونه تشریح کرده که این سازه از دولایه پوست پلاستیکی انعطاف پذیر ساخته شده است که بر روی آنها مدارهای قابل انعطاف الکترونیکی قرار گرفته است. بین این دو لایه اجزایی از نانو لوله های کربنی وجود دارد که زمانی که در اصل فشار به یک دیگر نزدیک می شوند از خود پالس های الکتریسیته ساتع می کنند. هرچه این فشار بیش تر باشد، پالس های بین این دو لایه نیز بیشتر می شود. به این ترتیب این پوست می تواند تفاوت میزان فشارهای مختلف وارد شده را درک کند و همین امر نیز به فرد استفاده کننده اجازه خواهد داد تا بتواند اجسام شکننده را با اعمال فشار کمتر جابجا کند.

البته لازم به ذکر است که تنها حس کردن فشار وارده بر اجسام نمی تواند عضو کاملی را برای انسان شبیه سازی کند زیرا پوست انسان بسیاری از خواص نظیر دما و اصطکاک را نیز حس می کند. اگر دانشمندان بخواهند عضوی طراحی کنند که کاملا شبیه به عضو از دست رفته انسان باشد و بتواند به طور صد در صد جایگزین آن شود باید ویژگی های یاد شده را در سازه خود بگنجانند. در غیر این صورت عضو ساخته شده تنها شبیه سازی برای اعضای از دست رفته انسان ها خواهد بود. با این حال، فناوری یاد شده می تواند امید ها را برای ساخت چنین اعضایی در آینده نه چندان دور افزایش دهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا