تفاوت تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری
استفاده از تصاویر از ضروریات آموزش در پزشكی است و بررسی تاثیر نوع تصویر بر یادگیری فراگیران می تواند به آموزش موثر كمك نماید. به همین دلیل نیز دانشمندان تحقیقات جدیدی در این زمینه دست زده اند و هدف از این مطالعه مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب است.
در این مطالعه مورد شاهدی تعدادی تصاویر دوبعدی و سه بعدی سیستم عصبی به 61 نفر دانشجو در دو نوبت ارائه شد و یادگیری آزمودنی ها با استفاده از آزمون چهار گزینه ای مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون تی وابسته و تحلیل پراكنش استفاده شد.
یافته ها نشان داد كه تصاویر سه بعدی موجب یادگیری بهتر می شوند (آماره پی كمتر از 01/0). كارایی دختران بهتر از پسران (آماره پی كمتر از 05/0) و ارتباطی بین جنس و نوع تصویر وجود نداشت (آماره پی بیشتر از 05/0).
نتیجه گیری کرد که تصاویر سه بعدی به دلیل جزئیات بیشتر در حافظه فعال ماندگارتر هستند. با این شرایط می توان گفت که تفسیر علائم و نشانه ها در تصاویر دو بعدی می تواند موجب ایجاد اضافه بار بر حافظه كاری و كاهش كارایی فراگیر در انسان ها گردد.
منبع: دكتر وحید نجاتی، 1394، مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكی، سال هشتم، شماره 19.
No tags for this post.