خلاصه ساز متون روایی مبتنی بر جنبه شناختی ذهن

به تازگی دانشمندان ایرانی موفق شده اند تا در یک پژوهش به طراحی و ایجاد یك سامانه خلاصه ساز متن كه مبتنی بر نظریات شناختی است، بپردازند. نظریه مدل موقعیتی، مهم ترین نظریه در زمینه عملكرد ذهن در درك متن شناخته می شود كه برای توضیح فرآیند درك متون روایی كاربرد دارد.

این روش از این نظر كه سامانه ای مبتنی بر عملكرد ذهن انسان است در مقایسه با دیگر روش ها كه به طور معمول رویكردی آماری دارند، روش نوینی محسوب می شود. علاوه بر این نیز این روش توانسته است تا یكی از نظریات شناختی معتبر را در قالب یك سامانه خودكار خلاصه سازی به بوته آزمایش گذارد.

نظریه شناختی مدل موقعیتی، بیان می كند كه به هنگام خوانش متن، انسان به پنج ویژگی در سطح جمله، شامل تغییر زمان و مكان، روابط علی، میزان ارتباط با موضوع و شخصیت های اصلی توجه و چارچوبی ذهنی بر حسب آن ایجاد می كند تا جملات مهم متن شناسایی شوند.

شایان ذکر است که نتایج به دست آمده برای این روش دقتی رضایت بخش و قابل مقایسه با روش های روز آماری را به دست داده كه از این جهت كه مبتنی بر یك نظریه شناختی درك متن است، حائز اهمیت می باشد.

منبع: سیده ساره صادقی، بهرام وزیرنژاد، 1394، خلاصه ساز متون روایی مبتنی بر جنبه های شناختی ذهن انسان. فصل نامه پردازش علائم و داده ها، سال دوازدهم، شماره 2 (پیاپی 24).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا