نگرانی از شیوع سرخک

بر اساس یک مطالعه جدید، وقفه انداختن در واکسیناسیون کودکان برای سرخک در ایالات متحده، ممکن است یک نفر از هر هشت کودک را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار قرار دهد. سرخک می‌تواند به ذات‌الریه، آنسفالیت، بستری شدن در بیمارستان و گاهی مرگ منجر شود.

کودکانی که واکسینه نشده‌اند به شدت مستعد ابتلا به سرخک از طریق تماس مستقیم و یا ذرات پخش شده آن در هوا هستند. سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن است و از آنجا که واکسیناسیون مانع انتقال این بیماری به طور پایدار می‌شود، برای حفظ بالاترین سطح ایمنی بدن لازم است انجام شود.

این بررسی نشان می‌دهد که نزدیک به 9 میلیون کودک در ایالت متحده مستعد ابتلا به سرخک هستند، اول به دلیل اینکه واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را دریافت نکرده‌اند و دوم اینکه اگر واکسینه شده‌اند فقط یکی از دو دوز توصیه شده را دریافت کرده‌اند. دلیل آسیب‌پذیر بودن برخی از کودکان، این است که یا به دلایل پزشکی نمی‌توانند واکسن بزنند و یا واکسیناسیون را کامل انجام نداده‌اند. برخی از کودکان نیز هستند که اصلا واکسینه نشده‌اند، که علت آن می‌تواند تاخیر پدر و مادر در واکسیناسیون و یا دلایل مذهبی و شخصی بوده باشد.

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند درصد ایمنی کودکان در برابر سرخک بسیار نزدیک به 92 تا 94 درصد است. این عدد آستانه شیوع سرخک به شمار می‌رود که در زیر آن، شیوع سرخک امکان‌پذیر است و می‌تواند به بیماری‌های مسری خطرناکی منجر شود. این بیماری در حال حاضر، به لطف طرح واکسیناسیون عمومی، ریشه‌کن شده و این سبب شده است تا تعداد کمتری از مردم در برابر آن آسیب‌پذیر باشند. در نتیجه افرادی که واکسینه نمی‌شوند نیز کمتر در معرض ویروس سرخک قرار می‌گیرند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که از هر چهار کودک یک نفر در محدوده سنی زیر سه سال در معرض خطر است و دیگر اینکه نزدیک به 5 درصد از افراد 17 ساله هنوز هیچکدام از دوزهای واکسن را دریافت نکرده‌اند.

اگرچه سرخک از 15 سال پیش در ایالات متحده ریشه‌کن شده است نتایج مطالعه اخیر سبب شده تا محققان هنوز احساس رضایت کامل از این وضعیت نداشته باشند. دلیل آن این است که هنوز کودکان واکسینه نشده زیادی در برخی ایالت‌ها وجود دارد که می‌تواند سبب رخ دادن شیوع بیماری در سطح گسترده شود و به ایالات دیگر گسترش یابد.

همه کودکان در سنی که پزشکان توصیه می‌کنند باید دو دوز واکسن سرخک را دریافت کنند. بزرگترین نگرانی پژوهشگران، کودکانی هستند که به دلایل مختلف هیچ‌یک از دوزهای واکسن را دریافت نمی‌کنند. این دلایل می‌تواند شامل کمبود عرضه واکسن، ناآگاهی والدین از ضرورت واکسن یا مخالف بودن آنان با واکسیناسیون باشد. علاوه بر این، پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که وقتی کودکان یکی از دو دوز واکسن را دریافت کردند حتما برای دریافت دوز دوم مراجعه کنند.

واکسن سرخک، سرخجه و اوریون (MMR) در دو دوز به کودکان داده می‌شود. اولی در دوازده تا 15 ماهگی کودک و بعدی در 4 تا 6 سالگی. با اینکه واکسینه شدن کودکان تا قبل از رفتن آنها به مدرسه ضروری است، برخی از کودکان به دلایل مسائل پزشکی مانند سرطان یا اختلال در سیستم ایمنی بدن از این کار معاف هستند. واکسن سرخک یک ویروس زنده تضعیف شده است و از آنجا که سبب بیماری نمی‌شود برای کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها آسیب دیده است توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این بسیاری از جوامع هستند که به دلایل مذهبی و یا شخصی چنین خدماتی را ارائه نمی‌کنند. سه ایالت از ایالات متحده امریکا در حال حاضر معافیت‌های غیر دارویی را به مردم ارائه نمی‌کنند.

در این تجزیه و تحلیل محققان مشخص کردند که 12.5 درصد از همه کودکان – در حدود 8.7 میلیون- به طور کامل در برابر سرخک محافظت نشده‌اند و بنابراین مستعد ابتلا به سرخک هستند و 24.7 درصد از کودکان سه ساله و کمتر از سه سال در معرض خطر هستند. 4.6 درصد از افراد 17 ساله نیز، هیچکدام از دوزهای واکسن را دریافت نکرده‌‌اند. اگر تعداد کودکان واکسینه شده به 98 درصد کاهش یابد، پژوهشگران تخمین می‌زنند که یک نفر از هر هفت کودک در برابر سرخک آسیب‌پذیر خواهند بود.

ممکن است برخی از والدین به دلیل عدم اطمینان از ایمن بودن واکسن، نگرانی‌هایی در مورد واکسینه کردن کودکان خود داشته باشند و بخواهند که از این کار جلوگیری کنند و یا  آن را به تاخیر بیندازند یا به دنبال جایگزینی برای آن باشند، اما پزشکان به خانواده‌ها اطمینان می‌دهند که واکسینه کردن کودکان نه تنها خطرناک نیست، بلکه کوتاهی کردن در مورد آن ممکن است کودکان و سایرین را در معرض خطر بیماری‌های جدی و عوارض آنها قرار دهد. در حال حاضر کودکان به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون عمومی محافظت می‌شوند، اما اگر شیوع این بیماری زیاد شود و کودکان کمتری واکسینه شوند، این شرایط تغییر خواهد کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا