تاثیر مصرف دخانیات در پیری زودرس

تیمی از پژوهشگران ژاپنی موفق به کشف مکانیزم و عملکرد دقیق فرایندی شدند که در پی مصرف دخانیات سبب افزایش سرعت روند پیری می شود . در همین زمینه دکتر کائوری ناکانیشی Kaori Nakanishi و پرفسور کائیکو تاکی هارا Keiko Takihara از دانشگاه اوساکا Osaka University در پژوهش های خود دریافتند مصرف دخانیات موجب تاثیر گزاری روی مولکول های ویژه ای در مایع خون می شود که نقشی مهم در فرایند پیری ایفا می کنند .

این پژوهشگران همچنین به طور واضح و مشخصی موفق به شناسائی و کشف این موضوع شدند که کشیدن سیگار و مصرف دخانیات موجب افزایش غلظت سرم خون و رشد فاکتوری خونی به نام فیبروبلاست  با نام علمی fibroblast (FGF)-21 خواهد شد .

بر پایه مطالعات انجام شده در این رابطه ، افزایش میزان fibroblast (FGF)-21 در افراد سیگاری می تواند موجب بروز اختلالاتی متابولیکی شود که در نهایت منجر به پیری زود رس خواهد شد .

سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این موضوع اعلام کرد : " ما دریافتیم که مصرف دخانیات موجب بروز تغییر در غلظت خون شده و مولکول های مرتبط با فرایند پیر شدن را تحریک می کند . "

گفتنی است به اعتقاد پژوهشگران ، عدم استفاده از دخانیات و به ویژه سیگار می تواند روند پیر شدن بافت ها و سلول های بدن انسان را کند کرده و موجب جوان تر ماندن انسان شود . شرح کامل این پزوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی گزارش های علوم طبیعی یا Nature’s Scientific Reports  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .