درمان فراشناختی در بیماران مبتلا به بی خوابی

درمان فراشناختی درمان نو ظهوری است كه یكی از مولفه های موثر در آسیب شناسی روانی را كاهش نشخوار فكری قلمداد می كند. یكی از عواملی كه موجب بی خوابی می شود و آن را تشدید می كند نیز همین نشخوار افكار منفی است. در پژوهشی که به تازگی انجام شده است دانشمندان سعی بر آن داشته اند تا اثربخشی این نوع درمان بر بهبود بیماران مبتلا به بی خوابی مورد بررسی قرار بدهند.

روش کار دانشمندان برای انجام این تحقیقات به این ترتیب بود که این پژوهش در چارچوب طرح شبه تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل انجام گرفت. از بین بیماران مبتلا به بی خوابی مراجعه كننده به دو كلینیك روان پزشكی شهر تبریز 30 نفر به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و كنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری داده ها شاخص شدت بی خوابی مورین بود. شایان ذکر است که از روش تی زوجی برای مقایسه میانگین های دو گروه استفاده شد و سطح معناداری در این مطالعه 05/ 0 بود.

یافته های به دست آمده از این مرحله نشان از این داشت که پیش آزمون و پس آزمون در گروه كنترل4/ 2±66/ 18 و 0/ 3±58/18 بود و پیش آزمون و پس آزمون در گروه آزمایش به ترتیب 7/ 1± 33 /14 و 0 /3±33/ 18 بودند. نتایج حاكی از آن بود كه درمان فراشناختی در كاهش نشخوار فكری و بهبود بی خوابی بیماران تاثیر معناداری داشته است.

به این ترتیب می توان این چنین برداشت کرد که نتایج این پژوهش نشان می دهد، درمان فراشناختی با تمركز بر تكنیك هایی كه به طور مستقیم نشانه های بیماری را هدف می گیرد و نشخوار فكری اصلاح و تعدیل می نماید می تواند در درمان بیماران مبتلا به بی خوابی موثر باشد.

منبع: مهدی رضایی، سیدكاوه حجت، سیداسماعیل حاتمی، حدیثه منادی زیارت، الهه عین بیگی، 1394، اثربخشی درمان فراشناختی بر بیماران مبتلا به بی خوابی. مجله دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی، سال هفتم، شماره 2.