پژوهش در زمینه بومی سازی روغن امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 در سلامتی انسان نقش مهمی را بازی می كنند. دوكوزاهگزانوئیك اسید جزو مهم ترین اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه است كه از طریق مصرف روغن ماهی تامین می شود. در نتیجه به علت احتمال وجود آلودگی های فلزات سنگین در روغن ماهی، نیاز به منابع جایگزین جدید مثل روغن های تك سلولی وجود دارد. در همین راستا نیز در تحقیقات جدید دانشمندان، این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پژوهش ابتدا از جنگل های مانگرو در خلیج فارس و دریای عمان نمونه برداری شد. سویه های پروتیست دریازی در محیط اختصاصی جداسازی شد. غربال گری سویه های تولید كننده روغن توسط میكروسكوپ فلورسانت انجام شد. سویه منتخب از طریق تعیین توالی ژن 18S rRNA شناسایی و پروفایل اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه توسط كروماتوگرافی گازی تعیین شد.

در نتیجه این نمونه برداری و بررسی صورت گرفته بیش از 20 سویه پروتیست دریازی جداسازی شدند و گرانول های تری آسیل گلیسرول در سویه TA4 با رنگ فلورسانت نارنجی شناسایی شد. سلول های دوتایی، چهارتایی و هشت تایی و زئوسپورها در سیكل سلولی مشاهده شد. توالی ژن 18S rRNA این سویه بیش از 97 درصد با سویه آئورانتیوكیتریوم مشابهت داشت که محتویات روغن در این سویه 46 درصد وزن خشك سلولی است. اسیدهای چرب دوكوزاهگزانوئیك اسید، دوكوزاپنتانوئیك اسید و ایكوزاپنتانوئیك اسید به مقدار 105، 46 و 26 میلی گرم در لیتر تولید شد. محتویات آنها به ترتیب برابر با 16، 7 و 4 درصد از كل اسیدهای چرب است.

محققان از این داده های این چنین برداشت کردند که سویه های ترائوستوكیتریدها به علت داشتن توانایی منحصر به فرد در تولید اسیدهای چرب غیراشباع و دوكوزاهگزانوئیك اسید می توانند جایگزین مناسبی برای این تركیبات با ارزش باشند. با توجه به پتانسیل سویه های بومیترائوستوكیتریدها در تولید دوكوزاهگزانوئیك اسید، این سویه ها می توانند برای تولید روغن های امگا 3 استفاده شوند.

منبع: فرزانه فكرت، شهریار شاكری، 1394، بررسی و تولید روغن امگا 3 غنی از دوكوزاهگزانوئیك اسید توسط سویه بومی آئورانتیوكیتریوم TA4. فصلنامه زیست شناسی میكروارگانیسم ها، سال چهارم، شماره 14.