بابون ها با چوب مسواک می زنند

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، در بخش نگهداری بابون ها در باغ وحش Devon's Paignton تعدادی چوب جارو جهت بازی کردن بابون ها  در اختیار آن ها قرار گرفت . گروهی از میمون های جوان مشغول بازی با این جوب ها شدند اما در این میان یک بابون ماده مسن تر با نام جورجیا که از نوع hamadryas محسوب می شود ، از این چوب ها برای تمییز کردن دندان هایش استفاده کرد .

در همین زمینه لیز چیشولم Liz Chisholm از کارکنان این باغ وحش اعلام کرد : " من با چشمان خود شاهد این موضوع بودم که این بابون در ابتدا چوب ها را برای اینکار با دقت انتخاب کرده و سپس آن ها را در دهان خود گذاشته و شروع به پاک کردن فواصل بین دندان های خود کرد .  "

این کارمند باغ وحش که از این رویداد عجیب ، تصویر برداری کرده است در ادامه توضیحات خود افزود : " من شاهد این بودم که تنها این بابون اقدام به تمییز کردن دندان های خود کرده و بقیه بابون ها با تعجب به وی نگاه می کردند . "

نیل بمنت Neil Bemment جانور شناس و مسئول بخش پستانداران باغ وحش در این رابطه می گوید : " این  برای نخستین بار نیست که میمون ها به تمییز کردن دندان های خود با کمک خلال های چوب اقدام می کنند . "

به گفته شاهدان عینی ، این بابون با دقت بسیار و برای چند مرتبه به ترتیب دندان های بالائی و سپس دندان های پائینی خود را تمییز کرد .

امی پلومان Amy Plowman مدیر بخش پژوهشی و حفاظت و نگهداری از  جانوران اعلام کرد : " حیواناتی مانند شامپانزه ها ، سگ ها و برخی میمون ها این کار را انجام می دهند . عملی که بسیار هوشمندانه محسوب می شود . ولی این مساله خیلی جالب است و می توان از دید علمی به بررسی آن پرداخت که حیوانات گاهی به صورت غریزی اقدام به انجام کارهائی می کنند که در آن از ابزار استفاده می شود . این مساله همان اتفاقی است که در مورد این بابون خاص مشاهده شده است . "

در خاتمه لازم به توضیح است که پیش از این مسئولان باغ وحش در سال 2000 میلادی شاهد این بودند که یکی از بابون های ماده با کمک تراشه های چوب ، چشمان کثیف شده فرزندان خود را تمییز کرده بود .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا