الماس به کمک سرطان می آید

نتایج این مطالعه ارزشمند که در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است، نشان می دهد که چگونه نانو ذرات الماس می تواند وجود سلول های سرطانی را در MRI تایید کنند.

تاکنون، مطالعات گسترده ای بر روی نانوذرات الماس انجام گرفته است. در سال 2011، مطالعه ای نشان داد که که نانو ذرات الماس می تواند در درمان سرطان کبد و سرطان سینه مفید باشد.

این نانوذرات، که با قطر 5-4 نانو متر تولید می شوند، کاملا غیر سمی  و غیر فعال هستند و می توانند رنج وسیعی از دارو ها را حمل کنند و آن ها را به محل مورد نظر برسانند.

مطالعه اخیر، که توسط پروفسور دیوید رایلی و همکارانش از دانشکده فیزیک دانشگاه سیدنی در استرالیا انجام گرفته است، نشان می دهد که این نانو ذرات در تشخیص بیماری نیز می توانند کارآمد باشند.

در واقع، نانوذرات الماس در صورتی که باردار شوند، می توانند سلول های سرطانی را در MRI نشان دهند. این روش کمک می کند تا بدون جراحی و باز کردن محل مشکوک به سرطان، تنها با یک تصویر برداری MRI  وجود سلول های سرطانی را شناسایی کرد.

براساس گزارش این محققان، این روش در شناسایی مراحل اولیه سرطان نیز قابل استفاده است که گام بزرگی در درمان بیماران سرطانی به شمار می رود.