تطابق بدن در کوهستان با نوشیدن آب چغندر

کاهش اکسیژن هوا به انقباض رگ های خونی بدن منجر می شود، اما مصرف آب میوه غنی از نیترات این حالت را خنثی می کند. 

گرچه اساسا شرایط بدن انسان مناسب زندگی در کوه های پرارتفاع نیست، اما با گذشت زمان بدن با ارتفاعات تطابق می یابد و اکنون محققان متوجه شده اند که مصرف آب چغندر این روند را تسریع می کند.

عملکرد عادی رگ های خونی به اکسید نیتریک یا NO بستگی دارد. از آنجا که اکسیژن هوا در ارتفاعات بالا کاهش می یابد، تولید کافی اکسید نیتریک برای بدن دشوار می شود. اما آب چغندر به دلیل برخورداری از سطح زیاد نیترات می تواند کمک موثری در این زمینه باشد. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ های خونی نقش مهمی دارند.

دکتر سوین اریک گوستاد پروفسور دانشگاه علوم و تحقیقات نروژ گفت: زمانی که انسان از کوه مرتفع بالا می رود، بدن برای اکسیژن رسانی به عضلات خسته و حفظ سلامتی، به کمک نیاز دارد.

 محققان در این مطالعه ابتدا عملکرد رگ های خونی را در 11 فرد سالم قبل از اعزام آنها به بالای یک کوه ارزیابی کردند. پس از مدتی کوهنوردی، رگ های خونی این افراد منقبض شدند. سپس به صورت تصادفی به برخی از افراد مورد مطالعه آب میوه حاوی نیترات و به سایرین آب میوه بدون نیترات داده شد. 24 ساعت پس از مصرف آب میوه، عملکرد رگ های خونی این افراد کنترل شد و محققان متوجه شدند که در افرادی که آب میوه های غنی از نیترات مصرف کرده بودند، رگ های خونی به حالت عادی بازگشته بود اما آب میوه های بدون نیترات هیچ تاثیری نگذاشته بودند. 
به گزارش ایرنا از یونایتدپرس،این مطالعه در نشریه Nitric Oxide منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا