بررسی توالی ژنوم انسان پیش از تاریخ

بر اساس گزارش محققان دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انگلستان ، برای نخستین بار ژنوم انسان پیش از تاریخ از آفریقا مورد بررسی و توالی یابی قرار گرفت .

محققان با توجه به آزمایش هایی که روی استخوان گوش داخلی یک اسکلت چهار هزار و پانصد ساله انجام دادند ، توانستند دی ان ای آن را پیدا کرده و توالی ژنوم این نمونه را به دست آوردند . لازم به توضیح است که  اسکلت چهار هزار و پانصد ساله مذکور که متعلق به یک شکارچی بوده ، توسط جان (John Arthur) و کاترین آرتور (Kathryn Arthur) از دانشگاه فلوریدای جنوبی (University of South Florida) در غار موتا (Mota Cave) واقع در ارتفاعات اتیوپی کشف شده بود .

دمای پایین و هوای خنک این غار که در کوهستان های کشور آفریقائی  اتیوپی قرار دارد ، باعث شده تا مواد ژنتیکی کمیاب اسکلت این شکارچی به خوبی حفظ شود .

آندریا مانیکا (Andrea Manica) و مارکوس گالگو لورنته (Marcos Gallego Llorente) از دانشگاه کمبریج در بررسی های خود روی این اسکلت (انسان موتا) ، دریافتند که این اسکلت متعلق به مردی با چشمان قهوه ای و پوست تیره بوده که از سه گونه ژن مرتبط با زندگی در ارتفاعات بالا برخوردار است .

در ادامه این پژوهش ها ژنوم موتا با نمونه های ژنوم چهل نفر از مردم افریقا و 81 نفر از مردم اروپا و آسیا مورد مقایسه قرار گرفت . بررسی ها و مقایسه ها نشان می دهد که موتا از نظر ژنتیکی با مردم آری (Ari) گروهی که هنوز در ارتفاعات اتیوپی زندگی می کنند، بسیار نزدیک و مرتبط است . اما موتا فاقد دی ان ای این گروه آری و دیگر گروه های نژادی حامل آن بوده که این مساله نشان می دهد ، موتا از فرزندان کشاورزان خاورمیانه بوده که بین سه هزار تا سه هزار و پانصد سال پیش به آفریقا مهاجرت کرده و با مردم محلی این منطقه آمیزش پیدا کرده است . لازم به توضیح است که دانه های محصولات کشاورزی خاورمیانه از این دوره زمانی در آفریقا پیدا شده است .

آندریا مانیکا در توضیحات خود نسبت این مهاجرت ها می گوید: « باید تعداد زیادی از مردم در زمان های پس از آن به این منطقه وارد شده باشند که به نظر می رسد آن ها محصولات جدید کشاورزی داشته اند و بسیار هم موفق بوده اند . »

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا