با کودکان خود تحکم آمیز برخورد نکنید

مطالعات جدید نشان می دهد که عزت نفس کودکان با رفتار متقابل یکی از والدین قدرتمند در خانه مرتبط است . پژوهشگران دانشگاه ساسکس ( University of Sussex) انگلستان در یک پروژه تحقیقاتی به ارزیابی تاثیر ساختارهای قدرت خانواده و رفتارهای تحکم آمیز آن ها بر سلامت کودک پرداختند . لازم به توضیح است که تیم تحقیقاتی فوق ؛  این مطالعات را روی خانواده های انگلیسی و هندی ساکن بریتانیا به عنوان فرهنگ های مختلف جامعه بریتانیا انجام دادند .

محققان در این کار تحقیقاتی خود 125 خانواده انگلیسی و هندی را که در غرب لندن زندگی می کردند ، مورد مصاحبه و گفتگو قرار دادند . آنها دریافتند ؛ کودکان انگلیسی که مادرهایشان رفتارها و واکنش های منفی سرپرستانه همچون جداسازی ، دخالت کردن ، سهل انگاری در نظم و انضباط و در نهایت کنترل رفتاری از خود نشان می دهند ، از عزت نفس و خود باوری پائین تری برخوردار هستند . اما در مورد کودکان هندی، رفتارهای پدران از شدت و اثر بیشتری برخوردار است .

در فرهنگ هند ، به طور خاص و در مشخصه اغلب فرهنگ های سنتی تر ، در داخل و خارج از خانواده ، مادران از موقعیتی پایین تر از پدران برخوردار هستند و پدران از نظر قدرت به عنوان راس خانواده شناخته شده و نقش تعیین کننده ای در نظم و انضباط ایفا می کند. قابل توجه است که این تفاوت های فرهنگی و سنتی اغلب پس از مهاجرت به بریتانیا نیز همچنان باقی می ماند . در مقابل این فرهنگ سنتی ، در فرهنگ غربی اگر چه هنوز تا حدودی فرهنگ پدرسالاری دیده می شود اما در خانه مادران نقش مرکزیت بیشتری نسبت به پدران دارند و مادران بیشتر مسئول مراقبت های معمول و برقراری نظم و انظباط فرزندان هستند .

آلیسون پایک (Alison Pike) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با نقش پدران و مادران در خانواده می گوید : « پدرها و مادرها نقش های متفاوتی را در فرهنگ های مختلف بازی می کنند و در واقع پژوهش ها و بررسی های ما اهمیت این ساختارهای قدرتی مبتنی بر جنسیت مجزا را در شکل گیری عزت نفس و خودباوری کودکان نشان می دهد. »

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روان شناسی میان فرهنگی (Journal of Cross-Cultural Psychology) به چاپ رسیده و در دسترس است . جهت مشاهده متن کامل مقاله ؛ اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا