بررسی سنت تدفین انسان نئاندرتال

انسان های نئاندرتال را می توان آخرین گونه منقرض شده انسان هائی دانستد که در مسیر طولانی تکامل انسان برای سال های طولانی با انسان مدرن همزیستی داشته و در این رقابت موفق به پییروزی نشده و منقرض شدند . پژوهش های انجام شده روی بقایای این انسان ها نشان می دهد که انسان نئاندرتال ، موجودی اجتماعی بوده و این مساله در شئونات مختلف زندگی وی قابل مشاهده است .

به تازگی گرمه بارکر Graeme Barker از پژوهشگران دانشگاه کمبریج University of Cambridge به همراه مارتا فیاکونی Marta Fiacconi و کریس هانت Chris Hunt از دانشگاه جان مورس لیورپول John Moores University ، اقدام به مطالعه بقایای گرده های باقی مانده در غار مشهور شنیدار Shanidar Cave در عراق کردند . در سال 1950 میلادی و توسط دانشمندی به نام Josette Leroi-Gourhan  در این غار مشهور ، بقایای گرده های گل کشف شد که مربوط به 60 هزار سال پیش هستند .  این بقایای گرده گل در یک قبر مربوط به انسان های نئاندرتال کشف شده بود که در آن زمان پژوهشگران دلیل این موضوع را استفاده از این پل ها جهت مصارف پزشکی دانسته و همچنین کشف کردند که انسان نئاندرتال اجساد مردگان خود را به همراه گل به خاک می سپرد .

این موضوع در حالی است که پژوهش های جدید انجام شده توسط دانشمندان نشان می دهد که این گرده ها توسط انسان نئاندرتال به داخل غار منتقل نشده اند بلکه وجود این مواد در داخل غار شنیدار به دلیل نوع وزش باد و فعالیت های حشرات بوده و گرده های گل به صورت طبیعی وارد این محوطه شده و انباشته می شوند .

در همین رابطه کریس هانت اعلام کرد : " به نظر می رسد که این کشف جدید ، پایان داستان عاشقانه و رومانتیک تدفین انسان های نئاندرتال به همراه بستری از گل باشد . البته باید به این موضوع اذعان داشت که تلاش ها و پژوهش های Josette Leroi-Gourhan سبب کشف مطالب بسیار جدیدی از انسان های نئاندرتال شد و ما امروزه می دانیم که هنوز دی ان ای و ژن های این گروه از انسان های منقرض شده در بدن برخی انسان های مدرن در قاره اروپا وجود دارد . البته ما می دانیم که انسان های نئاندرتال در زمان خود از انواع مختلف وسایل تزئینی و تزئینات استفاده کرده و بقایای آن در محوطه های متعددی به دست آمده است . "