زمان طلایی احیای غریق 30 دقیقه است

سیناپرس: سازمان بهداشت جهانی سال گذشته اعلام کرد که "غرق شدن و خفگی در آب" از تهدید های جانی بسیار مهم در سراسر جهان است که متاسفانه جدی گرفته نمی شود. براساس گزارش این سازمان سالانه 372،000 نفر در جهان جان خود را در اثر غرق شدن در آب و خفگی از دست می دهند. براساس مطالعه ای جدید که در مجله BMJ به چاپ رسیده است، این موضوع به این دلیل است که پس از 30 دقیقه مرگ و مرگ مغزی رخ می دهد و هیچ چیز  این موضوع را متوقف نمی کند. در بیشتر موارد، اگر احیا بیش از 30 دقیقه به طول بیانجامد، بدن وارد کما شده و مرگ یا آسیب شدید مغزی اتفاق می افتد.

برخلاف قوانینی که امروزه وجود دارد، پزشکان عقیده دارند احیای کودکان غرق شده  بعد از 30 دقیقه نباید ادامه پیدا کند.

این مطالعه، با بررسی وضعیت 160 کودک غرق شده که در سال های بین 1993 و 2012 اتفاق افتاده بود، در هلند انجام شد. محققان هلندی، نتایج به دست آمده پس از احیای طولانی مدت را که هنگام غرق شدن دچار ایست قلبی شده اند، بررسی کردند. دکتر جوک کیبوم از بیمارستان کودکان بتریکس هلند، در باره یافته هایشان می گوید: " این یافته ها حاکی از آن است که هیچ ارزش درمانی در احیا بیش از 30 دقیقه برای کودکان غرق شده با ایست قلبی و هیپوترمی وجود ندارد. این یافته ها درست برخلاف قوانین امروزی است."

در این مطالعه، تنها 44 کودک (28% تعداد کل) 1 سال پس از وقوع حادثه زنده مانند. از این 160 نفر، 98 نفر احیای طولانی مدت برایشان انجام شده بود که 87 تای آنها به مرگ ختم شد و 11 نفر که زنده مانند به کما رفتند. اما از 62 کودکی که کمتر از 30 دقیقه احیا شده بودند، 17 نفر زنده ماندند و از این تعداد 10 نفر نتایج نورولوژیکی خوب داشتند ، 5 کودک اختلالات کم نورولوژیکی از خود نشان دادند و تنها 2 کودک مبتلا به اختلالات نورولوژیکی متوسط شدند. براساس این نتایج بهترین مدت احیا، زیر 25 دقیقه محاسبه شده است.

اما با وجود اینکه این مطالعه نشان دهنده نیاز به وجود قوانین جدید در مورد زمان احیاست، محققان تاکید دارند که این زمان، تنها برای کودکانی محاسبه شده است که در هنگام غرق شدن دچار ایست قلبی و هیپوترمی می شوند. این یافته ها را نمی توان به موارد خفگی در ماه های سرد سال و یا موارد خاص بسط داد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا