تحقیقات درباره تغییر انرژی فعال در ترکیبات پرانرژی

ترکیب های پرانرژی همواره یکی از موارد بسیار جذاب برای تحقیقات دانشمندان محسوب می شود ولی ارزیابی و تعیین دقیق و بدون ابهام انرژی فعال سازی تركیبات پرانرژی یكی از چالش های اساسی در مطالعه پارامترهای ایمنی و عملكردی این گونه تركیبات است.

 در پژوهشی که به تازگی توسط محققان ایرانی به انجام رسیده است،  تغییرات انرژی فعال سازی تعدادی از تركیبات پرانرژی با استفاده از داده های تجربی دستگاه گرماسنجی روبشی دیفرانسیلی(DSC) و با روش غیر هم دما و بهره جستن از روش محاسباتی هم تبدیل، محاسبه، مقایسه و تحلیل شده اند.

محققان در این پژوهش دریافته اند که برخی از مواد خاص دارای تغییر انرژی فعال کمتری نسب به کسر تبدیل واکنش هستند. نتایج این تحقیقات نشان داده است كه تغییرات انرژی فعال سازی نسبت به كسر تبدیل واكنش، برای نمونه های حاوی نانو ذرات و نمونه های تك مولکولی نسبت به بقیه كمتر است.

از دیگر دستاوردهای این تحقیقات نیز می توان به این موضوع اشاره داشت که در این پژوهش مشاهده شد كه بر خلاف مفهوم فیزیكی انرژی فعال سازی هیچ ارتباط منطقی بین انرژی فعال سازی و دمای شروع واكنش بر مبنای داده های DSC وجود ندارد. به این ترتیب این نتایج داده های مورد نیاز برای طراحی و فرمولاسیون بهینه در مراحل تولید، ساخت و حمل و نقل و ذخیره سازی این گونه تركیبات قابل بهر برداری است.

منبع: منوچهر فتح اللهی، حسن به نژاد، 1394، مفهوم انرژی فعال سازی متغیر و ارتباط آن با دمای شروع واكنش در سینتیك واكنش های حالت جامد. فصلنامه شیمی كاربردی ، سال دهم، شماره 35.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا