دوپینگ نوعی آنتی‌بیوتیک با آویشن!

«استافیلوکوکوس اورئوس» یکی از بیماری زا ترین گونه های باکتری از جنس استافیلوکوک است و با توجه به مواد سمی خاصی که تولید می کند، به شدت پاتوژن بوده و قادر است اشکال مختلفی از بیماری ها را از مسمومیت غذایی گرفته تا عفونت بیمارستانی و آبسه های منتشره در تمام بدن، ایجاد نماید. این باکتری به دلیل تنوع ژنتیکی قابل توجهی که دارد، نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا کرده و از این رو به یکی از مهم ترین معضلات سیستم های درمانی بدل شده است.

به دلیل مقاومتی که این باکتری نسبت به «متی سیلین» – یکی از مهم ترین آنتی بیوتیک های خانواده پنی سیلین – پیدا کرده، پزشکان برای مبارزه با آن از آنتی بیوتیک دیگری به نام «فسفومایسین» استفاده می نمایند. فسفومایسین دارای طیف وسیعی در عملکرد بوده و به طور نسبی قادر است عفونت های ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس حساس و حتی مقاوم به متی سیلین را کنترل نماید. با این حال در صورتی که بتوان ماده آنتی بیوتیک دیگری را با آن ترکیب نمود می توان به موفقیت بیشتر آن در مقابل استافیلوکوک های مقاوم امید داشت.

در همین راستا گروهی از دانشگاه ارومیه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این شهر، از یک گیاه دارویی برای تقویت این آنتی بیوتیک استفاده نموده و اثرات ترکیب جدید را در برابر باکتری مقاوم فوق الذکر مورد آزمایش و بررسی قرار داده اند.

در این پژوهش جالب که نتایج آن به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله پزشکی ارومیه دوره 26 شماره 5 به چاپ رسیده است، محققین از عصاره گیاه دارویی آویشن برای تقویت آنتی بیوتیک فسفومایسین استفاده نموده اند.

برای انجام آزمایشات، جدایه هایی از این باکتری خطرناک از نمونه های انسانی و حیوانی جمع آوری شد. نمونه های انسانی از زخم و ترشحات بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و نمونه های حیوانی نیز از پوست اطراف دهان سگ جداسازی شده و به آزمایشگاه منتقل گردید. سپس پژوهشگران این نمونه های باکتری استافیلوکوک را که در برابر متی سیلین مقاوم بودند، در معرض آنتی بیوتیک فسفومایسین و ترکیب آن به اسانس آویشن قرار دادند.

نتایج آزمایش نشان داد چیزی حدود 44 درصد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس جداشده از نمونه های حیوانی و انسانی، حتی نسبت به آنتی بیوتیک فسفومایسین هم مقاومت نشان می دهند! و این موضوع به عنوان یک زنگ خطر در استفاده این آنتی بیوتیک به صورت منفرد می باشد.

ولی هنگامی که محققین اسانس آویشن را به آنتی بیوتیک فسفومایسین افزوده و اثر ترکیب جدید را در مقابل باکتری های مقاوم بررسی نمودند، متوجه شدند که این ترکیب قادر به کنترل حدود 97 درصد از باکتری ها گردید.

با توجه به نتایج ارزشمند به دست آمده، پژوهشگران مجری این تحقیق پیشنهاد نموده اند که پس از انجام مطالعات بیشتر و تکمیلی، از این ترکیب به عنوان ماده ای آنتی سپتیک و ضدمیکروبی حداقل در فرمولاسیون داروهای موضعی استفاده شود.

آویشن یکی از گیاهان خانواده نعناع است که در ایران، افغانستان و پاکستان به صورت خودرو رشد نموده و دارای خواص ضدمیکروب و ضد التهابی است و همچنین برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی و کاهش خستگی و بی خوابی مفید بوده و مصرف آن موجب نشاط می گردد.

منبع: زردشتی، م.، احمدی، م. و حسینی جزنی، ن. 1394. ارزیابی اثر توأم آنتی بیوتیک فسفومایسین و اسانس آویشن بر روي جدایه هاي مقاوم به متی سیلین استافیلوکوکوس اورئوس. مجله پزشکی ارومیه، دوره 26، شماره 5، ص‌ص 387-380.