شبکه های مجازی عامل افسردگی هستند

پژوهشگران با توجه به بررسی های اجتماعی انجام شده اخیر خود دریافتند که روابط اجتماعی چهره به چهره با دوستان و یا خانواده نسبت به تماس های تلفنی و ارسال ایمیل ، اثر محافظتی بسیار قوی تری در برابر ایجاد افسردگی دارد .

محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگن (Oregon Health and Science University) ایالات متحده امریکا در تحقیقات خود دریافتند ، افرادی که به طور معمول با دوستان و اعضای خانواده خود ملاقات می کنند در مقایسه با افرادی که روابطشان با دوستان و خانواده به تماس های تلفنی و ایمیل محدود می شود، دچار علائم افسردگی کمتری می شوند. قابل توجه است که اثر این روابط و دستاوردهای گرفته شده از روابط اجتماعی چهره به چهره در سال های پس از روابط نیز وجود دارد.

آلن تئو (Alan Teo) استادیار روان پزشکی دانشگاه بهداشت و علوم اورگن در رابطه با چنین روابطی می گوید: « این نخستین نگاه نقش نوع روابط با دوستان و عزیزان در برابر حفاظت فرد از افسردگی محسوب می شود. »

بر اساس یافته های محققان تمام اشکال روابط اجتماعی با یکدیگر برابر نیستند. تئو با توضیح این مساله می گوید: « تماس های تلفنی و ارتباطات دیجیتال با دوستان و یا اعضای خانواده اثر قوی ارتباط و تعاملات اجتماعی چهره به چهره را در دفع علائم افسردگی ندارد.»

تئو و همکارانش در این پروژه تحقیقاتی بیش از یازده هزار بزرگسال پنجاه ساله و بیشتر که در بخش مطالعه طولی بازنشستگی و بهداشت دانشگاه میشیگان شرکت داشتند را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند. آنها تناوب تماس های تلفنی و ایمیلی این افراد را بررسی کردند. نتایج این بررسی ها نشان می دهد که این افراد پس از دو سال در معرض خطر افسردگی قرار گرفتند. علاوه بر این ، یافته ها مشخص کردند که داشتن روابط کم چهره به چهره این خطر ابتلا به افسردگی را کمی بیشتر به تعویق می اندازد.

قابل توجه است ، شرکت کنندگانی که با خانواده و یا دوستان خود حداقل سه بار در هفته ملاقات حضوری داشتند ، نسبت به افرادی که از روابط اجتماعی تماس تلفنی و ایمیلی برخوردار بودند، دارای پایین ترین سطح نشانه های افسردگی بودند. در صورتی که این ملاقات های حضوری به یک بار در ماه و یا کمتر کاهش پیدا کند ،  فرد با افزایش نشانه های افسردگی روبرو خواهد شد.

در میان بزرگسالان 50 تا 69 ساله ، تکرار هر چه بیشتر روابط دوستانه و خانوادگی ، به کاهش افسردگی در آنها کمک می کند. افراد 70 ساله و بالاتر بهترین بهره را می توانند از روابط با کودکان و اعضای خانواده داشته باشند و این مساله به سلامت روحی آنها کمک می کند.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین انجمن پزشکی سالمندان آمریکا ( Journal of the American Geriatrics Society) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. جهت مشاهده متن کامل این مقاله در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا