عوامل موثر در فرایند تربیت پزشک

دانشجویان پزشکی به عنوان بخش مهمی از جامعه دانشجویان و در آینده به عنوان بخشی مهم از جامعه علمی کشور محسوب می شوند و به همین دلیل نیز بررسی ساختار تربیت بهترین پزشکان باید دوران دانشجویی آنها را هدف قرار بدهد. در این میان بررسی ساختار دانشجویان در دنیای مدرن به نوعی امری واجب محسوب می شود زیرا در دنیای رو به پیشرفت و متفاوت امروزی شاهد تغییر دائمی المان های موثر در فرایند تحصیل روبرو هستیم.

در این شرایط با توجه به اهمیت شغل پزشكی و رسالت دانشگاه در تربیت پزشكان كارآمد، پرتوان و متعهد، در تحقیقات به عمل آمده، عوامل اثرگذار در فرآیند تحصیلی دانشجویان پزشكی در عصر كنونی بررسی شده است. این مطالعه در بین ١١٠ نفر از دانشجویان رشته پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تبریز انجام و با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته با مقیاس لیكرت مورد ارزیابی قرار گرفت.

گزینه های مهم تاثیرگذار در فرآیند تحصیلی به دو دسته عوامل درونی و بیرونی تقسیم شدند. شایان ذکر است که از میان ١١٠ نفر دانشجوی پزشكی شرکت کننده در این فرایند، میزان ٥٧ درصد مونث و بقیه مذكر بودند. این مطالعه نشان داد از عوامل درونی موثر، میزان علاقه به رشته تحصیلی قبل از انتخاب رشته در ٥/ ٨٥ درصد و امیدواری به امكان خدمت به مردم ٢/ ٨٨ درصد زیاد و خیلی زیاد بود.

 در مورد عوامل بیرونی نیز رضایت مندی دانشجویان از نحوه آموزش ٣٠ درصد و سطح علمی اساتید ١/ ٤٩ درصد خیلی زیاد و یا زیاد بود و ارائه پكیج آموزشی توسط مدرس برای هر واحد درسی ٨ /٨١ درصد نقش خیلی زیاد و زیاد در فراگیری داشته است. این مطالعه نشان داد كه فرایند تحصیلی دانشجویان با عوامل درونی ارتباط مستقیم معناداری دارد. از عوامل بیرونی استفاده از پكیج آموزشی مناسب به صورت اثر معنادار مثبت بوده و موجب كاهش زمان و هزینه می گردد.

منبع: پریناز محنتی، شیرین ببری، 1394، چه عواملی در عصر كنونی بر فرآیند تحصیل دانشجویان رشته پزشكی موثر است؟ فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور ، سال ششم، شماره 14.

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا