نقش هوش هیجانی در افسردگی دانشجویان

در تحقیقاتی که در زمینه شرایط روحی و هیجانی دانشجویان ایران انجام شده است  نتایج بسیار جالبی بدست آمده است. در این مطالعات دانشجویان رشته های مختلفی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده اند ولی المان هایی مانند سن در این تحقیق منظور نشده است.

این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشكی و دانشجویان رشته های فنی- مهندسی انجام شد. این مطالعه مقطعی بر روی 383 نفر از دانشجویان سال های اول تا سوم رشته های پزشكی، دندان پزشكی، پرستاری، مهندسی كامپیوتر، الكترونیك و مواد كه به صورت تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده بودند. برای تهیه جامعه آماری مربوط به این تحقیقات از هر رشته 60 نفر انتخاب شده بود.

 به منظور کسب اطلاعات مورد نیاز از پرسش نامه های هوش هیجانی شوته، استرس كسب شده و افسردگی بك استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون های معنادار بودن ضریب همبستگی پیرسون، مجذور كای و t گروه های مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در پایان این تحقیقات میانگین نمره کسب شده در زمینه هوش هیجانی در كل جمعیت مورد مطالعه 4/ 13±4/ 121، میانگین نمره ی استرس تجربه شده 8/ 6±5/ 17، و میانگین نمره ی افسردگی آزمون بك 7/ 8±28/ 10 به دست آمده بود. همچنین همبستگی منفی و معنادار بین هوش هیجانی و استرس و هوش هیجانی و افسردگی مشاهده شد.

 بین دانشجویان رشته های مختلف از لحاظ هوش هیجانی، استرس و افسردگی اختلاف معناداری مشاهده نشد .هم چنین رابطه بین سن، جنس، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات با هوش هیجانی، استرس و افسردگی نیز معنادار نبود. به این ترتیب  می توان نتیجه گرفت كه هوش هیجانی در كاهش استرس و افسردگی دانشجویان موثر است و تفاوتی در این مولفه ها بین دانشجویان علوم پزشكی و فنی- مهندسی وجود ندارد.

منبع: شیما سام، مسعود ناظری، عباس سام، فروزان رفیعی، آرش شهروان، 1394، بررسی و مقایسه ی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشكی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور سال ششم، شماره 14

 منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا