شناسایی ژن عامل بروز آلزایمر

پژوهشگران امریکایی در مطالعات جدید خود موفق به کشف یک ژن مرتبط با سیستم ایمنی بدن شدند که با میزان بالایی از پلاک آمیلوئید (amyloid plaque) که یکی از نشانه های اصلی  بیماری آلزایمر محسوب می شود ،  مرتبط است. تحقیقات این پژوهشگران نشان می دهد ، یک متغیر در ژن IL1RAP وجود دارد که با تجمع پلاک آمیلوئید به مدت بیش از دو سال مرتبط بوده و دارای یکی از قوی ترین اثرها در بیماری آلزایمر است . قابل توجه است که اثر این متغیر ژن IL1RAP نسبت به APOE e4 allele که به قوی ترین نشانه های آلزایمر شناخته شده ، نیز بیشتر است .

محققان در این کار تحقیقاتی خود نزدیک به پانصد نفر را مورد تصویربرداری توموگرافی گسیل پوزیترون قرار دادند تا از این طریق بتوانند سطوح ذخیره آمیلوئید مغز را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند. آن ها این آزمایش را مجددا دو سال پس از انجام نخستین تصویربرداری تکرار کردند .

تجزیه و تحلیل های ژنوم گسترده ، منجر به شناسایی گونه های ژنتیکی مرتبط با میزان تجمع پلاک در طی این دو سال شد . تخمین های علمی انجام شده  پیشین نشان می داده که APOE e4 با میزان بیشتر ایجاد پلاک مرتبط است . با این حال ، محققان از کشف متغیر ژن IL1RAP شگفت زده شدند چرا که این ژن در تجمع آمیلوئید نفوذی مستقل و قوی داشته است.

ویجی رامانان (Vijay Ramanan) از پژوهشگران فوق دکترای دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا (Indiana University School of Medicine) در ایالات متحده امریکا که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشته در رابطه با این ژن تازه کشف شده می گوید : « شناسایی ژن IL1RAP یکی از قابل توجه ترین یافته های ما بوده است چرا که این ژن یک نقش محوری در فعالیت میکروگلیا ، سلول های سیستم ایمنی بدن بازی می کند که به عنوان سیستم دفع زباله مغز فعال بوده و تمرکز تحقیقات سنگین در انواع بیماری های عصبی را برعهده دارد. »

پژوهشگران تاکید کردند که در حال حاضر هیچگونه درمان ثابتی برای توقف و یا بازگشت علت زمینه ای نشانه های تدریجی بیماری زوال عقل وجود ندارد.

اندرو سیکین (Andrew Saykin) از دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در رابطه با نتایج این تحقیقات جدید می گوید: « این یافته ها نشان می دهد که هدف قرار دادن خط سیر ایمنی IL1RAP ممکن است به ارائه یک رویکرد قابل قبول در پیشبرد برداشت موانع ذخیره آمیلوئید و مبارزه با علل مهم پیشرفت در بیماری آلزایمر منجر شود. »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مغز (journal Brain) به چاپ رسیده و در دسترس است . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در محله مغز ؛ اینجا را کلیک کنید .