کشف چهار دنباله دار ناشناخته

مدیر شبکه بین المللی علوم اپتیک International Scientific Optical Network که به اختصار (ISON) نامیده می شود به تازگی در گزارشی ویژه اعلام کرد : " تیمی از ستاره شناسان کشور روسیه مطالعات جدیدی را برای کشف و شناسائی دنباله دارها آغاز کرده اند . این مطالعات در نیمکره جنوبی و توسط تلسکوپ مدرن و جدیدی انجام می شود که در کشور استرالیا قرار دارد . "

در همین رابطه ایگور مولوتوف Igor Molotov از ستاره شناسان مشهور روسیه اعلام کرد : " ما برای این تحقیقات اقدام به نصب یک تلسکوپ 40 سانتیمتری در منطقه سایدینگ اسپرینگ  Siding Spring که یک مرکز مطالعه نجوم در استرالیا محسوب می شود کرده و این تلسکوپ ، دومین تلسکوپ شبکه بین المللی علوم اپتیک محسوب می شود که جهت شناسائی و کشف دنباله دارهائی مورد استفاده قرار می گیرد که به سمت زمین در حال حرکت هستند . نخستین تلسکوپ ویزه این مطالعات در ایالات متحده آمریکا بوده  و مورد استفاده ستاره شناسان قرار دارد . "

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ؛ تا کنون چهار دنباله دار جدید که به سمت کره زمین در حال حرکت هستند توسط این تلسکوپ شناسائی شده است که این موضوع نشان می دهد موقعیت یابی و محل استفاده شده برای نصب این تلسکوپ ، مناسب بوده است .

ایگور مولوتوف در ادامه توضیحات خود افزود : " با این روش امکان شناسائی دنباله دارهای بزرگی که می توانند به صورت بالقوه برای کره زمین خطرناک باشند وجود دارد ولی در این روش دنباله دارهای کوچک شناسائی نشده و مورد توجه قرار نمی گیرند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که شبکه بین المللی علوم اپتیک یک پروژه بین المللی محسوب می شود که از سال 2001 میلادی آغاز به کار کرده است و مهمترین هدف این پروژه نیز شناسائی اجرام فضائی است که به سمت زمین در حال حرکت هستند . در حال حاضر پژوهشگران و ستاره شناسان این پروژه با نصب 95 تلسکوپ در 37 مرکز مطالعات فضائی در 16 کشور مختلف دنیا به بررسی و مطالعه دنباله دار ها می پردازند .