تاثیر ورزش بر کاهش خطر ایست قلبی

گروهی از محققان در تحقیقات  جدید خود دریافتند ، خطر بروز حملات قلبی و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در نوجوانانی که به مدت سه بار در هفته ، و در هر نوبت هشت تا ده دقیقه ورزش سخت و سنگین انجام می دهند، به طور قابل توجهی  کاهش خواهد یافت .

تا کنون به نوجوانان توصیه می شده است که با انجام 60 دقیقه ورزش روزانه ، از ابتلا به بیماری های مختلف در  آینده جلوگیری کنند اما این تحقیقات جدید نشان می دهد که 8 تا 10 دقیقه ورزش سنگین نیز می تواند چنین نتیجه ای را در بر داشته باشد .

آلن بارکر (Alan Barker) از دانشگاه اکستر (University of Exeter) در انگلستان و سرپرست این تیم تحقیقاتی، در رابطه با اهمیت و تاثیر فعالیت های بدنی نوجوانان می گوید : « ما می دانیم زمانی که افراد  به سن نوجوانی می رسند ، سطح فعالیت های بدنی اشان کاهش پیدا می کند و تا کنون تلاش های انجام شده برای افزایش این فعالیت ها به یک ساعت در طول روز، بی ثمر بوده است . مطالعات و پژوهش های انجام شده توسط تیم تحقیقاتی ما نشان می دهد که انجام ورزش سنگین به مدت هشت تا ده دقیقه ، فواید سلامتی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد . »

قابل توجه است که این تیم پژوهشی، در پروژه تحقیقاتی خود ، از دانش آموزان سنین 13 و 14 ساله در خواست کردند تا به مدت بیش از دو هفته به انجام تمرین ورزش های سنگین بپردازند . آن ها از این دانش آموزان خواستند تا در این تمرینات یک دقیقه دوچرخه با سرعت بسیار بالا زده و 75 ثانیه استراحت کنند و دوباره این عمل را تکرار نمایند . این دانش آموزان تمرینات مورد نظر را با هشت بار دوچرخه زدن در یک دقیقه و استراحت بین آن ها ، آغاز کرده و تعداد تکرار این حرکت را  در طول بیش از دو هفته به ده بار افزایش دادند .

نتایج حاصل از آزمایش های فوق  و این تمرینات نشان می دهد که  انجام حرکات ورزشی سنگین ، عملکرد رگ های خونی و توانایی مغز را در کنترل ضربان قلب بهبود می بخشد . عملکرد رگ های خونی و توانایی مغز در کنترل ضربان قلب ، هر دو از عوامل مهمی است که در ایجاد بیماری های قلبی – عروقی نقش مهمی ایفا می کنند و قابل توجه است که این بیماری ها در حال حاضر علت اصلی مرگ انسان ها در بریتانیا عنوان شده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آمریکایی فیزیولوژی – قلب و فیزیولوژی گردش خون (American Journal of Physiology – Heart and Circulatory Physiology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا