کشف اثر ماده 500 ساله در صورتی شدن رنگ پنیر

بسیاری از افراد پس از مدتی نگه داشتن پنیر هایی مانند پنیر چدار در یخچال خود شاهد گرایش رنگ این پنیر به سمت صورتی هستند. با این وجود که این تغییر رنگ موجب خرابی پنیر نخواهد شد باز هم دانستن دلیل آن برای بسیاری از دانشمندان به یک سوال بدل شده است.

تحقیقات اخیر دانشمندان سر انجام پرده از راز این تغییر رنگ برداشته است. دانشمندان کشف کرده اند که علت این تغییر رنگ، یک ماده افزودنی ویژه است که برای نخستین بار 500 سال پیش به پنیر ها افزوده شده و هم اکنون به عنوان عضوی جدا نشدنی از ترکیب این مواد غذایی محسوب می شوند.

شایان ذکر است که دلیل این امر در حقیقت افزودن ماده شیمیایی خاص به صورت مستقیم نبوده است بلکه عامل اصلی تغییر رنگ پنیر ها نور تابیده شده به آنها است که موجب ایجاد ماده یاد شده در پنیر می شود. در حال حاضر پنیر های چدار پیش از عرضه برای مدت چهار روز در معرض تابش نور فلورسنت قرار می گیرند و همین نور موجب می شود تا پس از مدتی رنگ صورتی یاد شده در پنیر ایجاد شود. این امر موجب می شود که سرعت از دست رفتن مواد مختلف در پنیر متفاوت شده و به همین دلیل بازتاب این امر در قالب تغییر رنگ مشاهده شود.

پنیر ها در طول زمان بخشی از مواد داخل خود را از دست می دهند که این امر به واسطه اسیدی بودن پنیر بوده و عملا بدون آن نمی توان شاهد ساخته شدن پنیر بود. حال تابش فلورسنت موجب می شود تا مواد محتوی رنگ زرد در پنیر نسبت به موادی که هاله های رنگ قرمز را دارند، زودتر خواص خود را از دست بدهند و به همین دلیل نیز رنگ بندی آنها به رنگ صورتی تمایل خواهد داشت.

شایان ذکر است که رنگ صورتی پنیر موجب می شود تا بسیاری از خوردن آن صرف نظر کنند. در عین حال شرکت های سازنده پنیر می توانند به سادگی از وقوع این رخداد پیش گیری کنند ولی انجام این کار موجب می شود تا فروش عمومی این شرکت ها کاهش پیدا کند و به همین دلیل نیز شاهد ادامه داشتن این فرایند هستیم. جالب است بدانید که این مواد به آناتو (Annatto) نام دارند  به هیچ عنوان برای بدن مضر نیستند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا