تمایل مغز انسان به استفاده از مفاهیم مثبت

سینا پرس : به تازگی مطالعات گسترده جدیدی توسط گروهی از زبان شناسان بین المللی  در رابطه با معانی عاطفی – احساسی کلمات مورد استفاده معمول در جهان انجام شده است که نشان می دهد انسان ها ترجیح می دهند بیشتر از بیان مثبت و شاد استفاده کنند تا این که بیان غم ، اندوه و بدبینی  را به کار ببرند .  این پژوهش ها توسط محققان دانشگاه ورمونت (Vermont) ایالات متحده امریکا انجام شده است. در آزمایشگاه محاسباتی این دانشگاه ، صد هزار کلمه از ده زبان محبوب و پر استفاده  دنیا که بیشترین تکرار و استفاده را داشته اند ، تعیین شد  . در ادامه ، پژوهشگران برای مشخص کردن بیشترین تکرار این کلمات ، نوشته ها و ادا کردن آنها در توییتر ، تلویزیون ، اشعار ترانه ها ، روزنامه نیویورک تایمز و عناوین فیلم را مورد بررسی قرار دادند .

پیتر شریدان دادز (Peter Sheridan Dodds) سرپرست این تیم تحقیقاتی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در این ده زبان ، در هر منبعی که ما از آن استفاده کردیم ، مردم بیشتر راغب هستند تا از کلمات مثبت استفاده کنند تا از کلمات منفی . در این بررسی ها ، محققان به رتبه بندی زبان های بومی پرداختند و محبوب ترین کلمات جهان را در مقیاس عاطفی ، به ترتیبی که عدد 1 منفی ترین و یا غمگین ترین ، عدد 5 خنثی و عدد 9 مثبت ترین و یا شادترین کلمات باشند ، قرار دادند .

محققان علاوه بر این دریافتند که در بین این زبان ها برخی از آنها روند شادتری نسبت به دیگرزبان ها دارند . در این میان و بر اساس این مطالعات ، زبان اسپانیایی شادترین زبان دنیا معرفی شده است . از دیگر زبان های شاد می توان به پرتغالی برزیلی و  انگلیسی اشاره کرد .

پژوهشگران و محققان اذعان داشتند که در این پژوهش ها تنها سطح عاطفی زبان را لمس کردند اما مطمئن هستند که تحقیقاتشان در پارامترهای زبان در مطالعات آینده مفید واقع خواهد شد . در حقیقات  مطالعاتی که در آینده انجام خواهد شد ، به زبان هایی که کمتر رایج هستند و تجزیه و تحلیل عبارات و اصطلاحاتی که منحصر به فرد هستند ، خواهد پرداخت .

یافته های این پژوهش بر اساس پنج میلیون علامت انسانی منحصر به فرد و صاف کردن راهی برای پیشرفت قدرت زبان با توجه به اندازه گیری احساسات ، پایه گذاری شده است .

به طور کلی دانشمندان معتقد هستند که گرایش بیشتر زبان به کلمات مثبت نشان می دهد که  تکامل انسان در توجه به کلماتی که انسجام اجتماعی را ترویج می دهد  و علاقمندی به این گونه کلمات مثبت ، و کاهش   استفاده از کلماتی که دارای بار منفی هستند ، موثر بوده است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences) به چاپ رسیده است .