فنچ ها به کمک بیماران هانتینگتون می آیند

این موضوع به این دلیل است که مدل غیرانسانی برای مطالعه وجود ندارد. اکنون، مطالعه ای که در مجله Nature Neuroscience به چاپ رسیده است، فنچ ها را به عنوان راه حلی برای این مشکل معرفی کرده است.

بیماری هانتینگتون (به انگلیسی: Huntington's disease) در نکوداشت جورج هانتینگتون چنین نام گرفته است. از علائم بیماری هانتینگتون (HD) کاهش شدید کنترل عضلانی، اختلال هیجانی و تداخلات آسیب‌شناختی (پاتولوژیک) در سلول  های مغز است. این بیماری در اثرجهش در ژن کد کننده پروتئین هانتینگتین ایجاد می‌شود. آزمایش‌های انجام شده بر موش‌هایی که دستکاری ژنتیکی شده بودند منجر به شناسایی این پروتئین شد .هانتینگتون، به عنوان  یک بیماری نورودژنراتیو پیشرونده با توارث اتوزومال غالب، با بروز در سنین بزرگسالی ، با علائم سه‌گانه‌ی حرکات غیرطبیعی کره ، اختلالات رفتاری –گفتاری  و اختلالات روانی شناخته می شود.

با توجه به اینکه تا کنون درمانی برای این بیماری کشف نشده است، اهمیت مطالعه بر روی تمامی ابعاد این بیماری در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است. وجود مدل بیماری هانتینگتون- مدلی بغیر از انسان- از جمله موانع بر سر راه مطالعات بوده است. اما مطالعه اخیر،" فنچ های راه راه " را به عنوان مدل حیوانی مناسب بیماری معرفی کرده است.

فنچ راه‌راه یا سهره گورخری ((Zebra Finch یکی از گنجشک‌سانان با طول متوسط ۹ سانتیمتر بومی چمنزارهای استرالیا است. با توجه به اینکه کشور استرالیا دارای سیاست درهای بسته برای صدور حیوانات به خارج است، اغلب فنچ‌هایی که در خارج از این کشور دیده می‌شوند در استرالیا متولد نشده‌اند. فنچ‌های راه راه دارای تنوع رنگ بسیاری هستند و در زمره معروفترین پرندگانی که در قفس نگهداری می‌شوند، به شمار می‌آیند.. یک فنچ نر بالغ رنگین‌تر و معمولاً به راحتی از فنچ ماده قابل تشخیص است. فنچ نر بطور معمول دارای نوک و گونه‌های نارنجی روشن، هاشورهای سیاه و سفید در سرتاسر گلو و سینه و خال‌های قهوه‌ای در دو طرف بدن است.

محبوبیت شدید فنچ‌های راه راه به دو خصوصیت رنگین بودن و قابلیت زاد و ولد آسان آنها نسبت داده می‌شود. معمولاً دارندگان فنچ‌ها فرصت های مکرری برای دیدن رفتارهای جنسی، جفت گیری و تولد جوجه‌های فنچ‌ها خواهند داشت. یکی دیگر از جذابیت‌های عمده فنچ‌های راه راه صدای جیک جیک لطیف آنها است. عده‌ای صدای شیرین و مطبوع جیک جیک فنچ‌های راه راه را بر عکس دیگر پرندگان این دسته بسیار آرامش بخش و خوش آیند توصیف کرده‌اند.

این فنچ ها به دلیل اینکه آواز خواندن را یاد می گیرند، می توانند مدل مناسبی برای بررسی اختلالات گفتاری باشند. با بررسی های انجام شده، پس از ایجاد مدل هانتینگتون در فنچ ها، این حیوانات دیگر قادر به خواندن درست نبودند.

استفاده از نتایج این مطالعه می تواند راه های بسیاری برای کشف روش های درمانی جدید برای بیماری هانتینگتون و دیگر بیماری های نورودژنراتیو باز کند.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا