ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و ساختار مغزی شمپانزه‌ها

نتایج پژوهش انجام‌شده توسط این محققان که جزئیات آن در مجله NeuroImage  قابل‌مشاهده است، نشان می‌دهد میزان ماده خاکستری موجود در نواحی مختلف قشر فرونتال مغز و همچنین عدم‌تقارن حجم ماده خاکستری بین بخش راست و چپ این قشر با ویژگی‌های شخصیتی مختلف شمپانزه‌ها ارتباط دارد.

در این بررسی، از مغز 107 شمپانزه ام‌آر‌آی گرفته شد و همچنین کارمندانی که مدت‌های طولانی با این حیوانات در ارتباط بوده و با ویژگی‌های آن‌ها آشنایی داشتند، پرسشنامه‌هایی را درباره خصوصیات شخصیتی شمپانزه‌های موردبررسی پر کردند.

نتایج نشان داد شمپانزه‌هایی که تا حد زیادی برونگرا بودند، میزان ماده خاکستری بیشتری در قشر کمربندی قدامی در هر دو نیمکره مغزشان داشتند. در مقابل، شمپانزه‌هایی که قدرت سلطه‌جویی بیشتری بر سایرین داشتند، ماده خاکستری بیشتری در قشر کمربندی قدامی چپ و همچنین قشر جلویی راست مغزشان داشتند. این در حالی بود که شمپانزه‌هایی که رفتارشان غیرقابل‌پیش‌بینی بود، ماده خاکستری بیشتری در قشر جلویی مزیال راستشان داشتند.

نتایج قبلی همین تیم علمی وجود ویژگی‌های شخصیتی مشابهی را بین انسان‌ها و شمپانزه‌ها  ثابت کرده بود اما تا پیش از این محققان اساسی ساختار مغزی برای ویژگی‌های این پستانداران را ارائه نداده بودند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا