زنان باردار نباید پر خوری کنند

بر اساس گزارش پژوهشگران استرالیایی ، بدن زنان در طول دوران بارداری قادر به کسب انرژی اضافه  از مواد غذایی مصرفی روزانه  بوده و کالری اضافی مورد نیاز خود را از این مواد استخراج می کنند به همین دلیل بر خلاف باورهای هامیانه ؛  این گروه از زنان  نیازی به پر خوری ندارند در حالی که بسیاری از این زنان بر این باور هستند که باید برای تامین انرژی دو نفر غذا مصرف کنند .

تونی اوسالیوان (Tony O'Sullivan) از پژوهشگران دانشگاه نیو ساوت ولز (University of New South Wales) که سرپرست این تیم پژوهشی استرالیایی را برعهده داشته در این رابطه اظهار داشت: « این نتایج و یافته های به دست آمده نشان می دهد که توصیه های تغذیه ای برای زنان باردار باید دوباره ارزیابی شود. »

طبق این تحقیقات  ، برای تغذیه درست مادران باردار نیاز به یک رژیم غذایی متعادل است و پیشنهاد می شود تا توصیه خوردن بیشتر در مورد مادران باردار ارزیابی مجدد شود .

قابل توجه است که در این پژوهش ها، محققان با کمک سنسورهای متحرک ؛ عوامل متعددی از جمله افزایش وزن ، میزان انرژی مصرفی و جذب غذای بیست و شش زن باردار را مورد بررسی قرار دادند . این زنان باردار در طول دوران بارداری خود به طور متوسط 10 کیلو و 800 گرم افزایش وزن داشته اند و به طور عمده هفت کیلوگرم از توده چربی بدنشان در سه ماهه اول و دوم بارداری انباشته شده است . این تجمع چربی در زنان شرکت کننده بدون مصرف مواد غذایی اضافی بوده اگر چه انرژی مورد نیاز روزانه اشان هشت درصد افزایش پیدا کرده است .

این مطالعات و یافته های آن نشان می دهد که در دوران بارداری تغییرات متابولیک چشمگیری در زنان باردار ایجاد می شود که سبب حفظ انرژی اضافی به صورت چربی شده و کالری بیشتری از مواد غذایی استخراج می شود .   

علاوه بر موارد فوق ، این تحقیقات مشخص می سازد که چربی ذخیره شده در بدن زنان باردار از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که در طول دوره بارداری برای رشد جنین و همچنین پس از تولد در دوران شیردهی ، به خصوص در شش ماه اول پس از زایمان ، بسیار کمک کننده است . 

لازم به ذکر است که افزایش وزن ایجاد شده در دوران بارداری احتمال ابتلا به بیماری های دیابت و پری – اکلامپسیا Pre-eclampsia (ازعوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است که باعث عوارض جنینی و مادری می‌ شود )  را بالا می برد و منجر به افزایش بیماری های قلبی در فرزندان آنان می شود .  

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا