مردم مردان را خلاق‌تر از زنان می‌دانند

بر اساس تحقیقات انجام شده، مردم عادت دارند افراد متفکر و خلاق را با ویژگی‌هایی مانند خطرپذیری و ماجراجویی بسنجند و این ویژگی‌ها را اغلب متعلق به جنس مذکر می‌دانند تا جنس مونث.

در فاز نخست این پژوهش از 80 شرکت‌کننده خواسته شد متنی را بخوانند که توانایی تفکر واگرا (تفکر خلاقانه) یا قابلیت تفکر همگرا (تفکری که نیازمند خلاقیت نیست) را توصیف می‌کرد. شرکت‌کنندگان پس از خواندن متن، 16 ویژگی شخصیتی مختلف خلاقیت را ارزیابی کردند.

سوژه‌های حاضر مشخصه‌هایی مانند تصمیم‌گیری، بلندپروازی و رقابت‌پذیری را که از ویژگی‌های تفکر خلاق هستند به مردان نسبت دادند و خصوصیاتی مانند حس تعاون و حمایت از دیگران را بیشتر از آن زنان دانستند.

 در فاز دوم این پژوهش آنلاین، از 169 نفر خواسته شد سه تصویر (خانه‌ها یا طراحی‌های مد) را نگاه کرده و آن‌ها را از لحاظ اصالت فکر، خلاقیت و تفکر واگرا ارزیابی کنند. همان طور که انتظار می‌رفت علی‌رغم وجود شباهت‌های زیادی که در طرح‌های معماران زن و مرد وجود داشت، شرکت‌کنندگان مردان معمار را در حوزه معماری خلاق‌تر از زنان معمار می‌دانستند. این در حالی بود که در حوزه طراحی مد، شرکت‌کنندگان تفاوت چندانی بین زنان و مردان قائل نشدند.

محققان همچنین برای بررسی ارتباط بین خلاقیت و جنسیت، عملکرد مدیران اجرایی ارشدی را بررسی کردند که در برنامه ام‌بی‌ای ثبت نام کرده بودند. در این جا تفکر نوآورانه 100 مدیر مرد و 34 مدیر زن هم توسط ناظران و هم توسط گزارش‌های مستقیم از عملکرد آن‌ها ارزیابی شد. در نهایت مشخص شد ناظران، مدیران اجرایی مرد را نوآورتر از همتایان زن آن‌ها می‌دانستند این در حالی بود که بر اساس گزارش‌های عینی، هر دوی زنان و مردان مدیر به یک میزان دارای افکار نوآورانه بودند.

 

در فاز نهایی این پژوهش نیز از 125 شرکت‌کننده خواسته شد متنی را درباره یک مدیر زن یا مدیر مرد بخوانند که برنامه‌ریزی استراتژیک وی کمابیش ریسک‌پذیر بود. همان طور که انتظار می‌رفت برنامه مدیر مرد زمانی که رفتار وی خطرپذیرتر بود، خلاقانه‌تر پنداشته می‌شد اما چنین موضوعی درمورد مدیر زن گزارش نشد. در واقع، زمانی که مدیر مرد برنامه‌ استراتژیک ریسک‌‍پذیرتری اتخاذ کرد، برنامه وی خلاقانه‌تر از زمانی پنداشته می‌شد که یک مدیر زن برنامه‌ای ریسک‌پذیر ارائه می‌داد.

بر اساس نتایج بدست‌آمده، افکار خلاقانه زنان در جوامع در مقایسه با افکار خلاقانه مردان کمتر به رسمیت شناخته می‌شود و این موضوع توضیح می‌دهد که چرا زنان در عرصه‌هایی مانند صنایع خلاق، غایب هستند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Psychological Science  منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا